Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. május
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes esemény ›

Főoldal / Pályázatok / GINOP 6.2.3 / Fejlesztési területek / 1. Mérés – értékelés centrum szintű munkacsoport - (MÉCS)

1. Mérés – értékelés centrum szintű munkacsoport - (MÉCS)

GINOP 6.2.3.-17-2017-00038 lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben - 2018/2019. és 2019/2020. tanévek

Szekszárdi SZC Vendéglátó Szakképző Iskolája

01. Mérés- értékelés centrum szintű munkacsoport

Zárótanulmány - A program keretein belül megvalósult kiemelt feladatok összefoglalója

 

A Mérés- értékelés munkacsoport nevében is szerepel, hogy alapvetően két fő feladata van.

  1. Az első a mérési folyamathoz kötődik. A két év során a munkacsoport kétszer dolgozott ki önálló mérőeszközöket.

A mérési folyamat során a munkacsoport feladatai közé tartozott a papíralapú és az online mérések szervezése, lebonyolítása, a feladatlapok javítása, a mérési adatok kezelése.

  1. A második fontos feladatkör az értékeléshez kapcsolódik. Ennek része volt a tagintézményi szintű mérési eredmények összegyűjtése, az adatok, kiértékelése, és ezek megosztása a tantestülettel, a fejlesztő tanárokkal, szaktanárokkal, valamint a mentorokkal.

A 2018/19-es tanév elején (2018. szeptember 15.) a bejövő osztályok bemeneti mérése még papíralapon történt. A feladatlapokat a szaktanárok javították ki. A tanulók eredményeinek összesítése után a későbbi mentoráltak kiválasztásában volt fontos szerepe ezeknek az adatoknak.

Miután kialakult a mentoráltak névsora, a leendő mentorok, fejlesztőtanárok megismerték a kiválasztott tanulók alapvető készségszintjét. A kiértékelt eredmények segítették a későbbi munkát, hiszen kirajzolódott, hogy az egyes tanulóknak milyen erősségei és gyengeségei vannak, segítségükkel könnyebb volt meghatározni, hogy melyik terület szorul majd később fejlesztésre. (Ez már a fejlesztés-differenciálás csoport feladatához tartozott.)

Az éves munka része volt, hogy folyamatosan figyelemmel kísérjük az egyes tanulók elmozdulását a kezdeti mérési szinthez képest. Ezt a fejlesztőtanárokkal és mentorokkal közös megbeszélések segítették. Az tagintézmény félévi statisztikájának kiértékelése is jó visszajelzése volt az addig folytatott munkának. A problémás kompetenciaterületek fejlesztésének folytatása, átgondolása megtörtént.

A tanév végén (2019. májusában) a 9. évfolyamosok kimeneti mérésen vettek részt. Iskolánk megíratta papíralapon a kimeneti feladatsort, valamint ekkor zajlott az első online mérés. A GINOP 6.2.2. mérés célja az volt, hogy felmérje a tanulók előzetes tudását, készségeit, amelyek szükségesek a szakma elsajátításához. Az adatok segítségével könnyebb volt kiszűrni a lemaradókat, akiknek fejlődése, fejlesztése kiemelten fontos feladata a pályázatnak. A mérés ideje 2019. május 18-a volt. Az első feladat a helyszín biztosítása volt, az informatika termek technikai állapotának biztosítása a rendszergazda feladata volt. A felügyelő tanárok és a felmérésben részt vevő tanulók beosztásában az általános igazgatóhelyettes nyújtott segítséget. A felügyelő tanárok mérési útmutatót kaptak, valamint tájékoztatót a tanulók kódolásáról. Ennek a mérésnek az eredményeit azok feldolgozása után ismerte meg tagintézményünk.

A tanév végén a papíralapú mérések eredményeinek összevetése megtörtént, a kiértékeléskor világosan látható lett az egyes tanulók fejlődése, illetve stagnálása. Az egyes tanulókat érintő erősségekről és gyengeségekről tájékoztattam a mentorokat (előtte megbeszélést tartottunk a mentorálás centrum szintű munkacsoport helyi tagjával), fejlesztőtanárokat. A következő tanév feladatait kijelöltük az első év tapasztalatainak levonásával.

A 2019/20-as tanév szeptemberében a bejövő évfolyamok helyi (papíralapú) bemeneti mérése megtörtént, valamint a tovább futó, programban szereplő 10. évfolyamosok is részt vettek bemeneti mérésen. A 9-esek eredményeit javítás után összesítettük, ez később segítette a leendő mentoráltak kiválasztását. A 10-esek mérése a kiértékelés szempontjából különösen fontos volt, hiszen a 3. mérés után már nagyon jól látszott, hogy melyik tanulónak van szüksége még több fejlesztésre, és melyik tanuló vehet részt tehetséggondozásban. 

A GINOP 6.2.2. online mérés lebonyolítására 2019. szeptember 23/24/25-én került sor. Idén technikai okok miatt került három napra a mérés lebonyolítása. Az eseményt ugyanazok a szervezési feladatok előzték meg, mint az előző tanév végén. A hiányzó tanulók miatt októberben online pótmérésre került sor. Októberben (16/21/22-én) a munkacsoport területével kapcsolatos a Mérési eredményekre épülő pedagógiai fejlesztések módszertana az általános és középiskolákban nevű tanfolyamon vettünk részt. Sok fontos információ hangzott el a három nap alatt, gyakorlati és elméleti segítséget is nyújtott a képzés. Elkészültek a kimeneti mérést segítő feladatlapok, amiket majd a tanév végén fogják a tanulók megírni. A feladatsorok szerkezetének, pontozási rendszerének, a javítási útmutató elkészítésének során kértem a humán és a természettudományos munkaközösség segítségét. A félév után az iskolai statisztikák kiértékelését követően idén is megbeszélést tartottunk az eredmények alakulásáról a mentorokkal (előtte értekeztünk a mentorálási munkacsoport vezetőjével), valamint a fejlesztő tanárokkal (előtte értekeztünk a fejlesztési munkacsoport vezetőjével). A mutatók értelemzése után újra meghatároztuk az erősségek és gyengeségek területeit, valamint kijelöltük a fejlesztésre szoruló készségeket.

A digitális oktatás bevezetése után a mérés- értékelés csoport feladatköre kicsit megváltozott. Alapvetően a mérési lehetőségek megismerése, használatának megismertetése lett az elsődleges feladat. Az online értekezleteken (Teams) többször is megbeszélést folytattunk a Classroom használatáról, a feladatok kiosztásáról, értékelési módjáról, lehetőségeiről. A különböző tesztkészítő programok (Redmenta, Learningsapp, Kahoot, Quizlet,..) megismerése a  tapasztalatok átadása folyamatosan történik. Miután a tanulók technikai felszereltségének felmérése megtörtént, és már kialakult a tanítás menete, kiderült, hogy melyik tanulók alkalmazkodnak nehezen az új típusú oktatás követelményeihez. Azokra gondolok, akik késve küldik vissza a beadandó dolgozatokat, vagy technikailag okoz nehézséget az eszközök használata. A felmerülő nehézségeket a mentorok és a fejlesztő tanárok segítették megoldani.

A következő tanévben mindenképpen marad a bementi és kimeneti mérés helyi rendszere, javítási, kiértékelési módja, hiszen a tanév során nagyon jól fel tudjuk használni a mutatókat a tanulók fejlődésének meghatározásában. A kialakult együttműködési rendszer is hatékonynak bizonyul, hiszen az osztályfőnök és a szaktanárok személyével behelyettesítve ugyanilyen jól működhet ez a folyamat a továbbiakban.

Juhász Zsuzsanna

Szekszárd, 2020. április 29.

Mintafeladatlapok:

Vendéglátó_01_mat

Vendéglátó _01_mat_megoldókulcs

Vendéglátó_01_szövegért

Vendéglátó_01_szövegért_megoldókulcs

Kapcsolódó képgaléria

  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva