Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. május
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes esemény ›

Pályaorientációs terv

Tanulók

Napjaink kedvezőtlen demográfiai helyzete utolérte sajnos az olyan népszerű oktatási területeket is, mint a vendéglátás. Az iskola korábbi statisztikai adataiból kiderül, hogy egészen a 2011/2012-es tanévig tartotta magát az iskola legalább az összes tanuló létszámot tekintve, de azt követően akár osztálylétszámnyi különbségek is jelentkeznek évről évre a megelőző tanévhez, tanévekhez képest. A legújabb beiskolázási előzetes, várható adatok még elkeserítőbbek, ezért is dolgozunk a vezetőséggel és a munkaközösség-vezetőkkel közösen több verzióval, kezdve a legkedvezőbbtől a reálison keresztül a legkedvezőtlenebb beiskolázási esetre, helyzetre is gondolva. A beiskolázási körzet nyolcadik osztályos tanulóinak csekély számán túl a gimnáziumok évek óta változatlan, indokolatlanul magas keretszáma mellett még a divatos, felkapott, jó elhelyezkedési és fizetési esélyekkel kecsegtető szakmák, osztályok indítása is nagy nehézségekbe ütközhet. A Vendéglátó iskola nagyszerű szakmai stábján kívül minden kolléga munkájával, ötleteivel, szervező tevékenységével, a beiskolázást segítő rendezvényeken, reklámokban való aktív részvételével azon dolgozik, hogy a beiskolázás az adott körülményekhez képest a lehető legsikeresebb legyen. Valamint a kollégák erőfeszítéseiknek és a diákok szemében is tiszteltet és megbecsülést kiváltó napi munkájuknak köszönhetően évről évre sikerül végzős tanulóinkat megtartani, érettségit, másik szakmát vagy érettségi utáni szakképzést megcélzó képzéseinkben.

Az iskolának alkalmazkodni kell a csökkenő tanulólétszámhoz, új képzésekben, felnőttoktatásban és felnőttképzésben kell egyre inkább gondolkodni, hogy a tanulócsoportok száma ne csökkenjen, tanári álláshelyek ne kerüljenek veszélybe.

A korábbi 600 fő körüli tanulólétszámok mára már álomnak bizonyulnak, sőt a 450 fős vendéglátós lélektani határt is nagyon nehéz megközelíteni. Lassan elérkezik az idő, amikor minden osztályunkból legalább egy indítása már elfogadható, pedig korábban minden szakmából: vendéglátásszervező, szakács, pincér, cukrászból párhuzamos osztályok indultak az érettségi utáni szakképzős osztály mellett.

Már a 2016/2017-es tanévben is vezettünk be újításokat a beiskolázási stratégiánkba az értékek, hagyományok megtartása mellett, és további újításokra tettünk javaslatot kollégáimmal.

A felvázolt helyzetből adódik az egyre nagyobb problémát jelentő a tanulóink hozott tudását, képességeit jellemző minőségi visszaesés. Nagy szerepet játszik itt is a népességcsökkenés, azon belül az általános iskolás tanulók számának csökkenése, az ehhez képesti indokolatlanul magas gimnáziumi férőhelyek száma, a hátrányos helyzetű, halmozottan hátrányos helyzetű (12 %), BTM-es és SNI-s tanulók (17,5 %) magas aránya. Sok tanulmány foglalkozott már a falvakból érkező tanulókkal, azok helyzetével. Sokan a minőségi romlás egyik okának látják a kisfalvakból érkező tanulók magas számát. Ezen tanulók között több a HH-s, HHH-s, SNI-s, BTM-es, sokan szegény vagy éppen munkanélküli családból származnak. Véleményem szerint legalább ekkora gondot jelentenek a csonkacsaládban nevelkedettek, hiszen sokaknál ez egyben egzisztenciális problémát vagy/és magatartási problémát is jelent.

Saját tapasztalatomból tudom, hogy a kistelepülések általános iskoláiban nemcsak a felvázolt problémák jelentkeznek halmozottan. Jó anyagi helyzetű családból származó, jó magatartású és szorgalmú tanulóknál is jelentkezik a felzárkóztatás igénye. Az egyre súlyosabb méreteket öltő tanárhiány, a szakos ellátottság hiánya miatt vannak olyan tanulóink, akiket akár több tantárgyból is nem szakos tanár tanított akár egész felső tagozatban. A felzárkóztatás átgondolásra érett.

 

Beiskolázási stratégia

Az iskola folyamatosan dolgozik, csiszol és változtat a beiskolázási stratégiáján, hiszen minden évben újabb és újabb kihívásokkal kell megküzdeni, a rossz demográfiai mutatóknak köszönhetően. Jelenleg pedig éppen a szakképzés átalakítása zajlik, az rendszerről, az új képzésekről megfelelően kell tájékoztatni a jelentkezőket és gondviselőiket.

Eddig nagyszerűen vették kollégáim az akadályt, sok erőt és energiát fektetnek marketing tevékenységekbe. Tisztában vannak vele, hogy az iskola léte, álláshelyek megmaradása múlik a beiskolázáson. Évről évre színvonalas nyílt napokat rendeznek, pályaválasztási kiállításon, rendezvényeken vesznek részt hatalmas lelkesedéssel, vállalkozói börzét szerveznek, hirdetik a leendő tanulók lehetőségeit weboldalon, közösségi hálón. Egyáltalán mindennapi színvonalas munkájukkal, versenyeken, rendezvényeken való részvételekkel öregbítik az iskola hírnevét.

Büszke vagyok kollégáim ezen a téren nyújtott áldozatos, kreatív, professzionális munkájára.

A folytatni kell az előző években kipróbált és jól bevált „kihelyezett szakkör” vagy „kihelyezett műhely” akciónkat, mindenképpen segíti, színesíti a beiskolázási stratégiát. Nagyon leegyszerűsítve mindez a következőt jelenti: abból a célból is felkeressük a tankonyhával rendelkező általános iskolákat (felmértük előzetesen, több ilyen iskola van a környezetünkben), hogy a tanulóink leegyszerűsített, speciálisabb, célzott belső szakmai gyakorlati óráját ott, helyben tartsuk meg. Tanulóink oktatóikkal teljes díszben jelennek meg, ahová magukkal viszik az ott esetlegesen hiányzó eszközöket és a foglalkozásra tervezett alapanyagokat. A továbbtanulni szándékozó diákok helyben és testközelben, akár bevonva a munkafolyamatokba őket, magukat kipróbálva ismerkedhetnek a szakma szépségeivel. A kihelyezett szakkört működik a cukrász, szakács és pincér és vendéglátásszervező szakmákban egyaránt.

A jövőben a pályaválasztó diákokkal és azok szüleivel még inkább tudatosítani kell annak tényét, hogy a vendéglátásban jók az elhelyezkedési esélyek, az átlagosnál magasabbak a fizetések, megéri a vendéglátásban elhelyezkedni vagy továbbtanulni.

Más irányokat, lehetőségeket kell keresni: újdonság a 2017/2018-as tanévtől a szakmával rendelkezők kétéves érettségi felkészítő képzése, de a felnőttképzésben és felnőttoktatásban rejlő lehetőségeket is erőnkhöz mérten ki kell aknázni.

Szekszárdi SZC Vendéglátó Szakképző Iskolája
Intézményi beiskolázási stratégiai terv

2019/20 – 2022/2023

 

1)      problémaelemzés, ok-okozati összefüggések feltárása

A csökkenő tanulólétszám miatt szakgimnáziumi osztály indítása nehézkes, a beiratkozók száma alacsony. Az új név: szakgimnázium (2020-tól technikum), sok általános iskolásban és szülőben tévhitekben él. Pontos tájékoztatással helyre kell tenni a fejekben az új fogalmakat.

A demográfiai mutatók miatt mindenképpen szükséges népszerűsíteni a szakközépiskolát is.

A turizmus-vendéglátás szakoknak egy iskolában van a helye. Egy-egy szakgimnáziumi osztály hirdetése esetén még a minimum jelentkező tanulólétszám alatt is indíthatóak lennének összevonással. A turizmus-vendéglátás ágazat személyi és tárgyi feltételei adottak iskolánkban.

 

2)      célok megfogalmazása a feltárt probléma/k alapján,

A szakgimnáziumi osztályok megtartása az egyik elsődleges cél. A kínálat bővítése viszont párhuzamosságokat szülhet. Végső cél lenne két párhuzamos szakgimnáziumi osztály vagy/és egy-egy osztály/szakma a turizmus és a vendéglátás szakmacsoportból indítása.

Infrastruktúránk elavult, hiányos, fejlesztésre szorul. Nem csak az oktatást nehezíti ez a körülmény, hanem a beiskolázásnál is hátrány.

A 2020. december 31-ig felújított iskolaépület új távlatokat nyit a képzésben, nagy reményeket fűzünk a minden téren várható minőségi változásokhoz. A tanulók létszámában és induló tudásszintjükben pozitív változásra számítunk.

3)      célok eléréséhez szükséges indikátorok meghatározása,

Iskolánk teljes kapacitással akkor működne, ha minden hirdetett osztályból párhuzamosan 2-2 indulhatna. Szakközépiskolában szakács, cukrász és pincér szakmákban párhuzamosan két-két osztályi hirdetünk hagyományosan, cél ezek indítása, megtartása.

Tanműhelyeink korszerűsítésére van szükség, tantermeink teljes felszerelésének cseréjére (táblák, székek, padok, interaktív táblák).

Tornaterem hiányában nehéz az oktatás, a rendezvények szervezése, DSK működtetése és a beiskolázásnál is hátrány.

4)      a célokhoz eléréséhez a legmegfelelőbb stratégia/k, feladat/ok meghatározása (marketing stratégia),

Az iskolák, leendő tanulók felkeresése nélkül nagyon nehéz a beiskolázási számok megtartása, növelése. A szokásos helyeken való hirdetés nem elég (újság, weblap, Facebook), szükség van a pályaválasztási kiállításokon való megjelenésekre, nyílt napokra, nyitott műhelyekre. Iskolák felkeresése, szülői, tanulói tájékoztatók, saját kiadványok, brosúrák, osztályfőnöki órákon való megjelenés.

Bevált módszerünk a „kihelyezett tanműhely”. Felkeressük azokat az általános iskolákat, ahol tankonyhák vannak, és bemutató foglalkozásokat tartunk szakoktatóink és tanulóink közreműködésével.

Egy korszerű iskolához források csoportosítása, koncentrálása szükséges.

5)      tevékenység ütemezése, mérföldkövek, felelősök kijelölése,

A fenti tevékenységeket elkezdtük. A marketing tevékenység folyamatos. Az eszközök fejlesztése rövid távú tervek között szerepel.

Az iskola – tanműhely – tornaterem kérdése iskolánk ideiglenes helyzete miatt megoldásra vár.

6)      erőforrások meghatározása;

Fenntartói forrásokból lehetne a tantermeket megújítani, tanműhelyeket szinten tartani, fokozatosan fejleszteni. Állami forrásokat kell koncentrálni az iskola elhelyezésére, melynek egy végső és a lehető legjobb megoldásnak kell lennie.

 

Marketing és kommunikációs eszközök/tevékenységek

 

 

A marketing célja:

Beiskolázási adatok javítása, iskolánkról kialakult kép javítása

 

Marketinget elősegítő tényezők:

közös megjelenés, közös marketing tevékenység, technikai háttér

 

Marketinget hátráltató tényezők:

Egységesség hiánya, anyagi lehetőségek

 

Alkalmazott eredményesség mérések típusa, és azok lebonyolításának módja:

szülői, tanulói interjúk, kérdőívek

 

Az alkalmazott eredményesség mérések elemzésének, kiértékelésének, hatékonyságmérésének módja:

pályaválasztási csoport értékel, kérdőív, interjú

 

Egyéb a mérési feladatokhoz kapcsolódó eszközök, tevékenységek:

nyílt nap, iskolai csoportok fogadása, börzéken, pályaválasztási rendezvényeken való részvétel, szóróanyag, plakát, brosúra

 

Alkalmazott marketing stratégia:

önálló és közös marketing tevékenység

 
 

Alkalmazott marketing stratégia tervezésének módja:

kialakult hagyományok, éves tervek

 
 

Alkalmazott marketing stratégia lebonyolításáért felelős személy:

Igazgató, ig. h., pályaválasztási csoport

 
 

Alkalmazott arculati elemek használata:

logó, fényképek, egyenruha, egyenpoló

 
 

Alkalmazott kiadványok használata, típusa:

papír alapú, elektronikus: iskolát bemutató brosúra (pályaválasztási), plakát, weblap, közösségi oldalak

 
 

Alkalmazott marketing, dekorációs, promóciós eszközök:

ált. iskolák felkeresése levélben, személyesen, iskolánk korábbi tanulóival, tanárok, vezetőség

 
 

Alkalmazott offline és online marketing és kommunikációs eszközök:

papír alapú, elektronikus

 

Sajtó megjelenések alakulása:

SZC szintű

 
 

Közszereplésekhez kapcsolódó marketing és kommunikációs tevékenységek:

rendezvényeken való megjelenés, szakmai stáb, vezetők

 

Szakmai rendezvény, konferencia és azokhoz kapcsolódó marketing és kommunikációs tevékenységek:

szervezünk és részt veszünk szakmai rendezvényeken, saját szakmai verseny rendezése

 
 

Sportesemények, sportrendezvények és azokhoz kapcsolódó marketing és kommunikációs tevékenységek:

hirdető, weblap, közösségi oldalak, osztályfőnök, szabadidő szervező, testnevelők

 
 

Ifjúsági rendezvények és azokhoz kapcsolódó marketing és kommunikációs tevékenységek:

hirdető, weblap, közösségi oldalak, osztályfőnök, szabadidő szervező

 
 

Tudományos, oktatási rendezvények  és azokhoz kapcsolódó marketing és kommunikációs tevékenységek:

hirdető, weblap, közösségi oldalak, osztályfőnök, szabadidő szervező, mk vezetők

 
 

Kulturális, művészeti rendezvények és azokhoz kapcsolódó marketing és kommunikációs tevékenységek:

hirdető, weblap, közösségi oldalak, osztályfőnök, szabadidő szervező

 
 

Egyéb marketing tevékenység:

bál szervezése szülőknek, partnereinknek,…

 
 

A középfokú iskolai felvételi eljárás ütemezése a 2019/2020. tanévben (2. melléklet a 11/2019. (VII. 3.) EMMI rendelethez)

2019. szeptember 30. A Hivatal a honlapján közlemény formájában nyilvánosságra hozza a középfokú iskolák tanulmányi területeinek meghatározási formáját.

2019. október 20. A középfokú iskolák a középfokú intézmények felvételi információs rendszerében – a Hivatal által közzétett közleményben foglaltak szerint – meghatározzák tanulmányi területeiket, és rögzítik a felvételi eljárásuk rendjét tartalmazó felvételi tájékoztatójukat.

2019. október 20. A középfokú iskoláknak, kollégiumoknak nyilvánosságra kell hozniuk a honlapjukon a felvételi tájékoztatójukat.

2019. október 31. Az általános iskola tájékoztatja a nyolcadik évfolyamos tanulókat a felvételi eljárás rendjéről.

2019. december 6. A tanulók jelentkezése a központi írásbeli felvételi vizsgára közvetlenül a központi írásbeli felvételi vizsgát szervező intézménybe.

2020. január 18. Az általános felvételi eljárás kezdete.

2020. január 18., 10.00 Központi írásbeli felvételi vizsgák az érintett 6 és 8 évfolyamos gimnáziumokban.

2020. február 6. A központi írásbeli felvételi vizsgát szervező intézmények a Hivatal által meghatározott módon értesítik az írásbeli eredményéről a tanulókat.

2020. február 19. Az általános iskola továbbítja a tanulói jelentkezési lapokat a középfokú

iskoláknak, a tanulói adatlapok első példányát pedig a Hivatalnak. A 6 és 8 évfolyamos gimnáziumba történő jelentkezésről a tanuló közvetlenül is megküldheti a jelentkezési lapot a gimnáziumnak, a tanulói adatlapot a Hivatalnak.

2020. március 16. A középfokú iskola eddig az időpontig nyilvánosságra hozza a jelentkezők felvételi jegyzékét.

2020. március 19–20. A tanulói adatlapok módosításának lehetősége az általános iskolában.

2020. március 26. A Hivatal elektronikus formában megküldi a középfokú iskoláknak a hozzájuk jelentkezettek listáját ábécésorrendben.

2020. április 6. A Hivatal a módosító tanulói adatlapok alapján kiegészíti a jelentkezettek listáját.

2020. április 8. A középfokú iskola igazgatója az ideiglenes felvételi rangsort – a Hivatal által meghatározott módon – megküldi a Hivatalnak.

2020. április 23. A Hivatal kialakítja a végeredményt az igazgatói döntések és tanulói adatlapok egyeztetése alapján, és elküldi azt a középfokú iskoláknak (egyeztetett felvételi jegyzék).

2020. április 30. A felvételt hirdető középfokú iskolák megküldik a felvételről vagy az elutasításról szóló értesítést a jelentkezőknek és az általános iskoláknak.

2020. május 11–22. Rendkívüli felvételi eljárást kell tartani, ha az általános felvételi eljárás keretében a felvehető létszám 90%-ánál kevesebb tanulót vettek fel.

2020. május 11. – augusztus 31. A középfokú iskola igazgatója rendkívüli felvételi eljárást írhat ki.

2020. május 22. A 2020. május 22-ig megtartott rendkívüli felvételi eljárást meghirdető iskola igazgatója dönt a felvételi kérelmekről.

2020. június 22–24. Beiratkozás a középfokú iskolákba az iskola igazgatója által meghatározott időben.

Felzárkóztatás (GINOP 6.2.3)

  • Felzárkóztatás a GINOP 6.2.3-ban megbízást kapó fejlesztőpedagógusaink végzik.
    A tanév során bármely tantárgyból felmerülő probléma esetén foglalkoznak a szaktanárok a programba bevont tanulókkal. Lásd GINOP 6.2.3 dokumentációban.
  • Egyéb felzárkóztatások a munkaközösségek és a szaktanárok felmérése alapján, elsősorban matematikából és magyar nyelv és irodalomból, a GINOP projektben nem érintett tanulóknak

Pályázatok bemutatása (röviden): típusa, célcsoport, szakmai feladatok, pedagógusok bevonása, stádiuma, egyéb információk

1. Az Útravaló  Út a szakmához alprogram a hátrányos helyzetű – köztük roma/cigány – tanulók szakmához jutását segíti elő ösztöndíjjal és mentori támogatással. Célja, a részt vevő szakiskolai, szakközépiskolai tanulók sikeres tanulmányainak elősegítése, tanulási nehézségeinek leküzdése.

Pályázok köre:

- halmozottan hátrányos helyzetű (ide tartozik a nevelésbe vett és az utógondozói ellátásban részesülő tanuló is), vagy

- védelembe vett, vagy

- családba fogadott, vagy

- ideiglenes hatállyal elhelyezett, vagy

- utógondozásban részesül, vagy

- hátrányos helyzetű.

Szakmai feladatok:

A mentor – a pályázat benyújtásával – vállalja, hogy amennyiben a pályázaton nyer, különösen az alábbi feladatokat látja el:

- az általa mentorált tanulóval kapcsolatosan vele és szüleivel egyeztetve egyéni fejlesztési tervet készít, ez alapján a mentor az osztályfőnök és az érintett pedagógusok bevonásával legalább háromhavonta értékeli a tanuló haladását, fejlődését, illetve az ezeket hátráltató okokat. Az értékelésre meghívja a tanuló szülőjét, a tanulót, indokolt esetben a gyermekjóléti szolgálat, a gyámhatóság, illetve a nevelési tanácsadó képviselőjét. Az értékelés eredményét – kitérve az értékelésen résztvevők észrevételeire is – az egyéni előrehaladási naplóban írásban is rögzíti, - az ösztöndíjas időszak alatt a mentorált tanuló tanulmányi előmenetelének nyomon követését, valamint a mentorálás során alkalmazott pedagógiai eszközök hatékonyságának vizsgálatát lehetővé tevő – tanulónként eltérő tartalmú – egyéni előrehaladási naplót vezet. Az egyéni előrehaladási naplót a Támogatáskezelő által előre megadott formátumban és tartalmi elemekkel készíti el, - a vonatkozó tanév rendjéről szóló miniszteri rendeletben meghatározott tanítási szünetek kivételével rendszeresen és személyesen kapcsolatot tart az általa mentorált tanulóval, ezen belül legalább heti 2 órában – önállóan vagy több tanuló esetén csoportosan – a mentorált tanuló felkészítésével foglalkozik, amely foglalkozásokat

folyamatosan dokumentálja a tanulóról vezetett egyéni előrehaladási naplóban,

- rendszeresen, személyesen kapcsolatot tart az osztályfőnökkel, illetve szükség esetén a szaktanárokkal,

- családlátogatáson vesz részt a tanév során minimum egy alkalommal,

- részt vesz azokon a találkozókon, szemináriumokon és egyéb rendezvényeken, amelyeket a pályázat kiírói a program sikeres lebonyolítása érdekében szerveznek,

- amennyiben a pályázaton nyertes tanuló nem rendelkezik adóazonosító jellel, segítséget nyújt az érintett tanulónak, illetve szüleinek az adóazonosító jel igénylése során.

 

Intézményünkben jelenleg tovább futóként : 2 mentor (Angyalné Szenek Viktória, Herczigné Márvány Beáta) és  4 tanuló vesz részt. A programba ebben a tanévben is igyekszünk bevonni minél több mentort és mentoráltat. FEH adminisztrátor: Angyalné Szenek Viktória. Határidő: 2019. 09. 23.

Az új 2018-2019 pályázat folyamatban van.

2. ERASMUS+ PROGRAM

Szerződésszám: 2018 – 1- -HU01 – KA102 - 047446

Általános adatok:

  • Kedvezményezett: „A jövő vendéglátó ipari szakembereiért” Alapítvány
  • Partner: Marco Polo Gazdasági csoport
  • Célterület: Olaszország (Treviso – Grado megye)
  • Megvalósítás: 2018. IX. 01. (24 hó)
  • Támogatás: 160.578 euró (kb. 49.800.000.-Ft)
  • Előleg: 80% : 128.462 euró (41.642.242.-Ft) utalásra került

 

Projektmenedzsment:

  • Projektmenedzser: Nagy Imre
  • Koordinátor: Kocsis Anikó
  • Adminisztrátor: Heim Éva (GYES) – Végvári Franciska

 

Konkrét tartalom:

  • Tanulók szakmai gyakorlata: 24 fő (6 fő hátrányos)

            - Feltételek: 18. év betöltés utazáskor

                                  pincér, szakács, cukrász, vendéglátásszervező - vendéglős

                                   (lehetőleg végzős)

            - Gyakorlati idő: 112 nap + 2 nap utazás

            - Támogatott: utazás, ellátás, szállás, biztosítás, 180 óra nyelv

            - Gyakorlat végén: EUROPAS MOBILITY BIZONYÍTVÁNY

  • Szakmai út: 30 fő

                      10 fő szakmai (lehetőleg szakoktató)

                         10 fő gyakorlati hely képviselő (vállalkozó)

                         10 fő Marco Polo

            - Időtartam: 5 nap + 2 utazás (lehet 2 turnus)

            - 30 kreditként beszámítható továbbképzésnek

              (277/1997. (XII.22.) Kormányrendelet 5.§ 3) c. pont

A tanítás nélküli munkanapok

A tanítási évben – a tanítási napokon felül – a nevelőtestület a tanév helyi rendjében meghatározott pedagógiai célra az általános iskolában hat, a nappali oktatás munkarendje szerint működő gimnáziumban, szakközépiskolában és szakiskolában hét, a szakgimnáziumban nyolc munkanapot tanítás nélküli munkanapként használhat fel, amelyből egy tanítás nélküli munkanap programjáról – a nevelőtestület véleményének kikérésével – az iskolai diákönkormányzat jogosult dönteni.

Egy nap a pályaorientációs célú tanítás nélküli munkanap, amely egy nappal megnöveli az iskolák által tervezhető tanítás nélküli munkanapok számát. Ennek alapján a jogszabály külön is rögzíti, hogy egy tanítás nélküli munkanap kizárólag pályaorientációs célra használható fel.

A tanulók sikeres pályaválasztásának elengedhetetlen összetevője a széles körű tájékozódás a továbbtanulási lehetőségekről, az aktuális munkaerő piaci viszonyokról, a szakmákkal való mélyebb megismerkedés. A pályaorientációs célú tanítás nélküli munkanap célja, hogy lehetőséget biztosítson az iskolák számára, hogy fokozottabb és koncentráltabb figyelemmel foglalkozhassanak a tanulók pályaorientációjával, aktuális és releváns információkkal támogathassák a tanulók és a szülők tájékozódását és döntéseit. Javasolt, hogy az iskola keresse meg azokat a szakmai és társadalmi partnereket, akikkel együttműködve a pályaorientációs célú munkanap tartalmas, a tanulók érdeklődésére számot tartó program lehessen. Érdemes a munkanapot összekötni a megyei/fővárosi kormányhivatalok által rendezett pályaválasztási kiállításokkal, ahol valamennyi kiállítási helyszínen pályaorientációs tanácsadással is találkozhatnak a tanulók, illetve megismerhetik a Nemzeti Foglalkoztatási Szolgálat termékeit, mint pl. a különféle szakmaválasztást elősegítő kérdőíveket. Lehetőség van a sikeres megvalósítás érdekében a résztvevők feladatait rögzítő együttműködési megállapodás megkötésére is.

Az iskola pályaorientációs és pályaválasztási feladatainak eredményes ellátása érdekében szükséges a tantestület valamennyi tagjának bevonása, külön kiemelve az osztályfőnök szerepét.

A fent leírtakon kívül a tanítási időben az iskolán kívüli pályaválasztási programokon való tanulói részvétel támogatása érdekében tervezett jogszabály módosítás értelmében, a 7-8. és 11-12. évfolyamos tanulók tanévenként 2-2 tanítási napot pályaválasztási, továbbtanulási célú iskolán kívüli programokon, rendezvényeken tölthetnek, és az ezeken történő igazolt részvételt igazolt hiányzásnak kell tekinteniük az intézményeknek.

 

Nyílt napok, pályaválasztással kapcsolatos események és rendezvények

Dátum

Megnevezés

október

Bonyhád, Pályaválasztási rendezvény (BONI)

november, december

nyílt nap

november

Továbbtanulási börze szekszárd

november

Beiskolázási terv elkészítése a 2019/2020. tanévre

szeptember vége

Felvételi tájékoztató elkészítése

február

vállalkozói börze

április

Szakmák éjszakája

június

Beiratkozás

június

Szakmák tábora

 

 

Szakmai szervezetekkel (szakszolgálatok, szakmai szolgáltató, családsegítő) való kapcsolattartás

Vendéglátó Szakképző Iskola más oktatási intézményekkel is jó kapcsolatot alakított ki.

 (Általános iskolák pályaválasztási tanácsadása, szakképző intézmények, szakközépiskolák, középiskolák, kollégiumok.)

  • más intézményekkel való kapcsolattartás formái: szakmai, kulturális, sport, pedagógiai, nevelési, egyéb.
  • Más intézményekkel való kapcsolattartás rendezvények, versenyek, stb. formában valósulnak meg.

Kapcsolattartás Gyermekjóléti Szolgálattal

Az intézményünk kapcsolatot tart a tanulók veszélyeztetettségének megelőzése és megszűntetése érdekében, egyrészt a gyermekjóléti szolgálattal, másrészt a gyermekvédelmi rendszerhez kapcsolódó feladatot ellátó más szervekkel az alábbiak szerint:

A megye településeinek Családsegítő és Gyermekjóléti Központjai

Szociális Osztály

Tolna Megyei Pedagógiai Szakszolgálat

RÉV

Megye településeinek jegyzői

Járási hivatalok

Rendőrség

Iskolaorvos, védőnő, pszichológus

A gyermek- és ifjúságvédelmi felelős írásban tájékoztatja a szülőket és a tanulókat saját tevékenységéről, fogadóóráiról, a gyermekjóléti szolgálat feladatairól, eljárásairól, címéről, amelyet kifüggeszt.

A Vendéglátó Szakképző Iskola a jogszabályoknak megfelelően segítséget kér a gyermekjóléti szolgálattól, ha a gyermeket veszélyeztető okokat saját lehetőségein belül pedagógiai eszközökkel nem tudja megszüntetni.

A kapcsolattartás formái

  • A Gyermekjóléti Szolgálat értesítése, ha az intézmény a szolgálat beavatkozását szükségesnek látja.
  • Esetmegbeszélés az intézmény részvételével a szolgálat felkérésére.
  • Rendezvényeinken, ünnepeinken gyermekjóléti szolgálat való részvétele
  • Gyermekjóléti Központ által szervezet előadásokon való részvétel

 Kapcsolattartás a Pedagógiai Szakmai Szolgáltatóval

Iskolánk rendszeres, illetve egy-egy konkrét szolgáltatáshoz kapcsolódó alkalmi kapcsolatot tart fenn a Pedagógiai Szakmai Szolgáltatóval. A pedagógusok a munkakörükhöz kapcsolódó szolgáltatási feladatok ellátása során, illetve annak érdekében egyénileg is kapcsolatot tartanak a Pedagógiai Szakmai Szolgáltatóval.

Folyamatosan figyelemmel kísérjük a szakmai szervezetek által felkínált képzéseket, tanfolyamokat, programokat és érdeklődésünknek megfelelően, illetve a programunk megkívánta fejlesztési lehetőségeknek megfelelően részt veszünk azokon.

A kapcsolattartás formái

Rendszeres, tervezett kapcsolattartási formák: megyei és térségi szakmai napok

Alkalomszerű kapcsolattartási formák: képzések, továbbképzések, szaktárgyi műveltségterületi szakmai napok.

Rendszeres, tervezett kapcsolattartási formák: információs lapok, pályaválasztási tájékoztató, honlap, levelezés.

Alkalomszerű, közvetett kapcsolattartási formák: levelezés, telefon, fax.

 Kapcsolattartás szakszolgálati intézményekkel

Folyamatosan együttműködünk az alábbi intézményekkel, amelyek a gyermekek egyéni fejlődésében megnyilvánuló problémák feltárásában és kezelésében segítenek.

Nevelési Tanácsadó

Tanulási Képességeket Vizsgáló Szakértői Bizottság

A kapcsolattartás formái

  • gyermekek vizsgálatával kapcsolatban írásban, levélben: vizsgálatkérő nyomtatványon, illetve felülvizsgálat kérésére szerkesztett nyomtatványon keresztül a jogszabályban meghatározott módon, szakértői vélemény formájában
  • hivatalos ügyintézés: írásban, levélben történő kérések formájában
  • gyermekek, tanulók ellátásával kapcsolatos informális kapcsolattartás: telefonon, e-mailben, levélben

Rendszeres kapcsolattartási formák: levelezés, telefon, fax.

 

Egyéb szervezetekkel (kamara, civilszervezetek, alapítványok, stb.) való kapcsolattartás

Iskolánk folyamatos kapcsolatot tart a vállalkozásokkal, ahol diákjaink tanulószerződés vagy megbízási szerződés keretében vesznek részt gyakorlati foglalkozásokon. Minden év elején létszám egyeztetés a tanulók oktatásáért felelős személlyel, év közben pedig folyamatosan informáljuk egymást a tanulók munkájával kapcsolatosan, havonta visszajelzést kapunk az ellenőrzőben a diákok munkájáról és hiányzásáról. Postai úton, levélben, ill. elektronikus úton is értesítjük a gyakorlati helyeket a tanév helyi rendjéről, a diákok heti beosztásáról, mikor van elméleti és gyakorlati oktatás az adott osztályoknál, valamint a gyakorlati tanmenetekről is tájékoztatást küldünk. Probléma esetén soron kívül, közösen keresünk megoldást. A kapcsolattartás erősítése, külső gyakorlati helyek megismerése céljából látogatásokat teszünk, s konzultáluk személyesen is a külső oktatókkal, ill. az ott dolgozókkal a tanulók minél eredményesebb munkája érdekében.

Az iskola kapcsolatot tart a Kereskedelmi és Iparkamarával, folyamatosan segítve egymás munkáját. Adatokat szolgáltatunk, folyamatos információt kapunk a képzéssel és változásaival kapcsolatosan. Az év elején egyeztetünk a tanulószerződések terén, az év közbeni változásokról értesítést küldünk a létszámmal és gyakorlati helyváltással kapcsolatban, előkészítjük a tanulószerződéseket. Együttműködünk a szintvizsga megszervezésében és lebonyolításában. Kölcsönösen értesítjük egymást a gyakorlati helyekkel kapcsolatos információkról. Segítséget kapunk a kamara által használt nyomtatványok kitöltésében, bármilyen képzéssel kapcsolatos kérdésben.

 

Pályaorientációs tevékenységek

Kiemelt feladat:

  • Pályaorientációs munka fokozása, a szakképzés új rendszerének megismertetése minden partnerünkkel, különösképpen a Klebelsberg Központ pedagógusaival és a pályaválasztás elött álló tanulók szüleivel
  • Pályaorientáció kiemelt prioritásként történő kezelése, beiskolázási terv készítése

Pályaorientációs terv

Iskolánkban Pályaválasztási csoport működik.

A 2016/2017-es tanévben megkérdeztük a "kihelyezett tanműhely, szakkör" lehetőségét a szekszárdi és Szekszárd környéki általános iskolákban. A 2017/2018-as tanévtől kísérleti jelleggel beindítottuk ezt a projektünket is, hogy minél közelebb vihessük az általános iskolás tanulókhoz a vendéglátós szakmákat.

A 2017/2018-as tanévben általános iskolások tettek először üzemlátogatást tanműhelyeinkben. A kísérlet sikeres volt, szeretnénk folytatni ezt a tevékenységet is.

 

Pályaválasztási csoport éves naptára:

BONI – Bonyhád

október

Pályaválasztási kiadványok

Díszasztal – igényes változat

Étvágyfalatok

Édes teasütemények

Új bemutató készítése – Horváth János

Két formaruhás tanuló kommunikációja

Pályaválasztási börze:

2019. november 12. (kedd)                                   - SZSZC Napja

2019. november 13. (szerda)                        - Érettségi utáni tanulási lehetőségek

2019. november 14-16. (csütörtök-szombat) - Középiskolák kiállítása

Attrakciók:

Cukrász: csokoládészökőkút gyümölcsdarabokkal, kézműves bonbon vagy mini muffin kínáló.

Szakács: mini szendvicsek – vendégváró falatok

Szakmák utcájában: hordozható rostlapon készült ételek diákok által készítve tanári felügyelet mellett

Pincér: Díszterítés – élővirággal, kerek asztalon ha lehetőség van rá.

Minden napra 3 diák segítő, szükség esetén váltásban beöltözve szakácsnak és pincérnek.

Pályaválasztási kiadványok

Pavilon arculata a tavalyi évhez hasonló kiegészítve esetleges molinóval kiegészítve, amely az iskola profilját hivatott közzé tenni.

Laminált képek készítése, felhasználása, PPT kivetítése.

Nyílt napok:

November 14. Vezetői tájékoztató, interaktív szakma bemutatók a pályaválasztási börze programjaihoz igazítva

December 07. Szakoktatók tájékoztatása, interaktív szakmai bemutatók.

Nyílt napi programok:

Igazgatói tájékoztató a díszteremben, majd egy közös előadás a vendéglátás szépségeiről

Ezt követően forgószínpadszerűen szakmák bemutatkozása:

A csoportok jelölése a színekről vendéglátásra jellemző megnevezésekre változtatni tervezzük.

Cukrász attrakció – mézeskalács díszítés

Pincér attrakció – kávé, koktél készítés – Sáfrány Szabolcs, Szőke Anikó, díszterítés bemutatása

Szakács attrakció – helyben grill lapon készült ételek kóstolója – Ízes élmények

Szakoktatók és vendéglős osztályok bevonása.

 

Január 10..

Nyílt napi programok:

Igazgatói tájékoztató a díszteremben, óralátogatások 3-4-5. órában

 

Európai Szakképzési hét:

November 5-9????

Tervek további információk birtokában későbbre várhatóak.

Szakmák éjszakája:

2020. április ….

Ügyes kezek játéka - marcipán figurák és csokoládépasztilla készítése. Próbáld ki magad!                      

 

Grill - Garden party - látványkonyha, kerti sütés - főzés. A látvány mellett ínycsiklandó illatok és egy kis kóstolás.                                   

Játék a tűzzel - vendég előtt végzett tevékenység, mely különleges látványt és élményt nyújt az idelátogatók számára               

 

Nyelvek kényeztetése a hegyek levével - borkóstoló a helyi borászok által kínált termékekből

 

További pályaorientációs elképzeléseink:

Kihelyezett gyakorlatok az általános iskolák 7. és 8. osztálya számára.

PÉLDA-KÉP: Iskola jelenlegi példaként állítható diákjai előadást tartanának előzetes egyeztetés alapján – osztályfőnöki óra, vagy délután tevékenység keretén belül azon általános iskolákban ahol alapfokú tanulmányaikat folytatták. – (promóciós anyagokkal és bemutatóval ellátva)

 

Reklám céllal a következőket szeretnénk megvalósítani:

Recepttel, fotóval és az iskola megjelölésével ellátott könyvjelző, vagy kártyanaptár

Selfie lehetőség szakács, cukrász, és pincér figurával (saját arcképpel)

Nyereményjáték: belépésnél sorszámot osztani nyílt napon és valamilyen helyi készítésű terméket – pl. torta vagy sütemény kisorsolni a látogatók között.

 

A rendezvényeken résztvevő diákokat egyen köténnyel és kitűzővel szeretnénk ellátni lehetőség szerint.

 

Szekszárdi SZC Vendéglátó Szakképző Iskolája

Szakmák tábora általános programterv

 

 

 

Program megnevezése

Program rövid

leírása

Milyen típusú tevékenység?

1. nap

8-16 óra

Túra a szekszárdi dombok között

Túra, sport, szabadban főzés

interaktív – szakmai tevékenység – bemutató, egyéb

2. nap

8-9:30

Előadás, játékos vetélkedő, filmvetítés

Egészséges életmód, totó-kvízkérdések

interaktív – szakmai tevékenység – bemutató, egyéb

9:30-11:30

Üzemlátogatás

Garay pince megtekintése

interaktív – szakmai tevékenységbemutató, egyéb

11:30-tól ebéd

 

 

 

12:30–16:00

Tanműhelyi tevékenység

Cukrászműhely: eszközismeret, sütés, fagylaltkészítés

interaktív – szakmai tevékenység – bemutató, egyéb

3. nap

8-11:30

Tanműhelyi tevékenység

Tanétterem: eszközismeret, terítés, szalvétahajtogatás,

interaktív – szakmai tevékenység – bemutató, egyéb

11:30-tól ebéd

 

 

 

12:30- 14:30

Egy kicsi mozgás mindenkinek kell

Sport

interaktív – szakmai tevékenység – bemutató, egyéb

14:30- 16:00

Kreatív programok

Interaktív játékok, menükártya szerkesztés

interaktív szakmai tevékenység – bemutató, egyéb

4. nap

8-11:30

Szabadtéri szakácskodás, látványkonyha

Grillezés, füstölés

interaktív – szakmai tevékenység – bemutató, egyéb

11:30-tól ebéd

 

 

 

12:30- 14:30

Szekszárd város nevezetességei

Ismerkedés Szekszárddal

interaktív – szakmai tevékenység – bemutató, egyéb

14:30-16:00

Üzemlátogatás

Cukrászda, Étterem

interaktív – szakmai tevékenységbemutató, egyéb

5. nap

8-11:30

Tanműhelyi 

tevékenység

Tankonyha: eszközismeret, ebéd készítés

interaktív – szakmai tevékenység – bemutató, egyéb

12:30-14:30

Kreatív programok

 

interaktív – szakmai tevékenység – bemutató, egyéb

14:30-16:00

Milyen volt a tábor?

Kérdőív kitöltése, beszélgetés, tapasztalatok összegzése, értékelés

interaktív – szakmai tevékenység – bemutató, egyéb

 

 

Nyílt napok, pályaválasztással kapcsolatos események és rendezvények

2019.11.14,12.07,

2020.01.10

nyílt nap

2019.11.12., 13., 14-16.

Továbbtanulási börze szekszárd

2019. november 6. (október 20.)

Beiskolázási terv elkészítése a 2020/2021. tanévre

2019. szeptember vége

Felvételi tájékoztató elkészítése

2020. február

vállalkozói börze

2020. április

Szakmák éjszakája

2020. június 22-24.

Beiratkozás

2020. június

Szakmák tábora

 

1.1.1Pályaorientációs munkaterv-naptár

 

SZEPTEMBER

Feladatok

Felelős

09.26.

Gólyatábor

Sáfrány Szabolcs

 

Megyei tanévnyitó

Vezetőség

08. 29

Megyei tanévnyitó

Vezetőség

09. 05-ig

A nem beiratkozott, nem megjelent tanulók megkeresése a távolmaradás okáról, titkársággal egyeztetni

Osztályfőnökök

Iskolatitkár

09.11

Tantestületi értekezlet (Éves munkaterv elfogadása. NET-MENTOR programmal.)

Nevelőtestület

09. 11

MUNKATERV LEADÁSA, BEISKOLÁZÁSI TERV ELKÉSZÍTÉSE

Igazgató

09. 27

 

Pályakövetés regisztrálása

Horváth János, tavalyi végzős of-k

09. 23

Médiaszereplés nyilatkozat leadási határideje

Osztályfőnökök

09. 27

Szülői levél elküldése

Vállalkozók kiértesítése a tanév helyi rendjéről

Harsányiné Erményi Zita,

Nagy Imre,

Nagy Sándor

09. 18

Tantestületi értekezlet GINOp

Pedagógusok

09. 30-ig

Felvételi tájékoztató elkészítése

Szeri Gabriella

 

 

OKTÓBER

Feladatok

Felelős

10. 01

OSA2019 indítása

vezetőség, titkárság, osztályfőnökök

10. 01

OSA adatszolgáltatás (esetleges

KRÉTÁN-n kívüli adatok)

 

10. 01- 10. 11

OSA készítése

vezetőség, osztály-főnökök, iskolatitkár

október

egyeztetés alatt

Vállalkozói fórum

Vezetőség

Pedagógusok

október

Bonyhádi pályaválasztási kiállítás

PVCS

10.20.

A középfokú iskoláknak, kollégiumoknak nyilvánosságra kell hozniuk a honlapjukon a felvételi tájékoztatójukat.

Igazgató

 

NOVEMBER

Feladatok

Felelős

november

ÁlT. ISKOLÁK pályaválasztási szülői értekezlet

vezetőség

11.05.

Pályaválasztási csoport megbeszélése: nyílt nap, börze

PVCS

11.06.

Értekezlet (pályaválasztás)

 

11. 14

Nyíltnap-pályaválasztási börze

gyakorlati oktatás vezető, PVCS

11.12-16.

Pályaválasztási kiállítás

gyakorlati oktatás vezető, PVCS

 

DECEMBER

Feladatok

Felelős

12. 07

Pályaorientációs nap - nyíltnap

szakgimnáziumi osztályok, PVCS, szakmai munkaközösség

 

 

JANUÁR

Feladatok

Felelős

01.18.

Az általános felvételi eljárás kezdete

Nagy Imre

01.24. 12.00

Statisztikák leadási határideje

beszámolók leadási határideje

Nagy Imre,

osztályfőnökök

munkaköz-vezek, felelősök, igh-k

01.21-24.

Félévi munkaközösségi értekezletek a félév értékeléséről, tankönyvrendelésről

Munkaköz.-vezek

 

FEBRUÁR

Feladatok

Felelős

01.31.

Félévzáró értékelő tantestületi értekezlet

Nagy Imre, igh, munkaköz.vezek, felelősök

02.14.

VIP bál

Alapítvány kuratóriuma. Rittbergerné Fürj Anikó, Szeri G, Bacher Erika,

Nagy Imre,

Nagy Sándor

02.18.

Általános iskolások jelentkezési határideje

 

február

Vállalkozói börze

Rittbergerné F.A., Nagy Sándor, szakoktatók,

02. 19.

Az általános iskola továbbítja a tanulói jelentkezési lapokat a középfokú iskoláknak, a tanulói adatlapok első példányát pedig a Hivatalnak.

 

 

MÁRCIUS

Feladatok

Felelős

03. 16.

 A középfokú iskola eddig az időpontig nyilvánosságra hozza az ideiglenes felvételi jegyzéket.

Nagy Imre

03. 19-20.

 A tanulói adatlapok módosításának lehetősége az általános iskolában.

 

 

ÁPRILIS

Feladatok

Felelős

04. 06

A Hivatal a módosító tanulói adatlapok alapján kiegészíti a jelentkezettek listáját.

Nagy Imre

04.08.

A középfokú iskola igazgatója az ideiglenes felvételi rangsort - a Hivatal által meghatározott módon - megküldi a Hivatalnak.

Nagy Imre

04.23.

A Hivatal kialakítja a végeredményt az igazgatói döntések és tanulói adatlapok egyeztetése alapján, és elküldi azt a középfokú iskoláknak (egyeztetett felvételi jegyzék).

Nagy Imre

04. 30.

A felvételt hirdető középfokú iskolák megküldik a felvételről vagy az elutasításról szóló értesítést a jelentkezőknek és az általános iskoláknak.

Igazgató,

Ig. helyettesek

MÁJUS

Feladatok

Felelős

05.11.

Tájékoztató szülői értekezlet a leendő kilencedikeseknek

Leendő osztályfőnökök, Nagy Imre

 

JÚNIUS - AUGUSZTUS

Feladatok

Felelős

06.19.

Év végi statisztikák, beszámolók, leadásának határideje

 

Felelősök, Szeri G.

 

Nagy Imre

06.22-24.

Kilencedikesek beiratkozása

Nagy Imre,

iskolatitkár,

Leendő osztályfőnökök

 

06.26

Év végi beszámolók leadásának határideje

 

06.30.

Tanévzáró értékelő tantestületi értekezlet

Nagy Imre

 

Célok szükségessége, háttérelemzés

2016 augusztusától dolgozom jelen iskolámban igazgatókét. Először felkérésre egy évre, majd 2017-től pályázat útján öt évre kaptam megbízást. Az eltelt évek alatt a szakképzés és benne intézményem jelentős átszervezéseken ment át, létrejött a kancellári rendszer 2019. márciusától. Az Országgyűlés 2019. november 19-én elfogadta az új szakképzési törvényt, amely a 2011-ben elfogadott elődjét váltja fel.

A Vendéglátó iskola életében hármas változást hoz a szakképzés megújítása:

  • ágazatunk neve turizmus-vendéglátás, iskolánkba kerül pozicionálásra a turisztikai képzés a következő tanévtől kezdődően. (Turisztikai technikus képzés.)

„A képzési szerkezet átalakítása szükséges, a jelenleg a Bezerédj tagintézményben oktatott turisztika ágazati képzések tekintetében azok Vendéglátó tagintézménybe történő áthelyezése szükséges. A szerkezeti átalakítással az oktatás szervezés racionálisabbá válik, megszüntethetők a turisztikai képzések tekintetében a párhuzamos fejlesztések, komplex képzési kínálatot lehet kialakítani.”

  • a Vendéglátó tagintézmény Hunyadi u. 7. számú iskolaépületének teljes felújítása, korszerűsítése
  • Új szakmaszerkezetből adódóan megújult, illetve új szakmákat indítunk a 2020/2021-es tanévtől a vendéglátás területén: turisztikai technikus, vendégtéri szaktechnikus, szakács szaktechnikus, cukrász szaktechnikus technikumok, valamint pincér- vendégtéri szakember, cukrász és szakács szakképző osztályok.

„Szekszárdi SZC Vendéglátó Szakképző Iskolája 7100 Szekszárd, Hunyadi u. 7. szám alatti, csőtörés következtében használhatatlanná vált iskolaépületének, tanműhelyeinek teljes felújítására, korszerűsítésére a Szekszárdi Szakképzési Centrum 2018. december hónapban az innovációs és technológiai miniszter egyedi döntése alapján fejlesztési támogatást kapott. Az iskola épületének felújítása összhangban van jelen szakképzés fejlesztési javaslatban leírtakkal. Az iskola felújításával, olyan 21. századi, minden igényt kielégítő esztétikus szakmai környezet, infrastruktúra alakul ki Szekszárdon, amely a turizmus-vendéglátás területén folyó képzések összehangolását teszi lehetővé. A gyakorlati képzést biztosító tanműhelyek felújításával komplex képzési bázis kerül kialakításra, amely alkalmassá teszi a tagintézményt arra, hogy a Centrum vendéglátás, illetve turizmus ágazatban képzést nyújtó többi tagintézménye számára is a gyakorlati képzés helyszínéül szolgáljon. A felújítással elérjük azt a célt, hogy a Centrum oktatási épületeinek kihasználtsága növekedjen, a párhuzamos fejlesztések kiküszöbölhetők legyenek. Cél, hogy az iskola infrastruktúrája megfeleljen a gazdaság elvárásainak, alkalmassá váljon a kereslet vezérelt szakképzési rendszer kiszolgálására. A minőségi oktatás feltételeinek kialakításával a kibocsátott szakemberek olyan elméleti és gyakorlati tudás birtokában jelenjenek meg a munkaerő-piacon, hogy elhelyezkedési esélyeik a korábbiakhoz képest magasabbak legyenek.”

A Szekszárdi SZC Vendéglátó Szakképző Iskolája bemutatása

Az iskola régi szakmai hagyományokkal bír. 1954 óta folyik vendéglátó tanulók képzése Szekszárdon, először Vendéglátó ipari iskolaként, majd Hunyadi Mátyás Szakközépiskolaként működött. 2008-tól a Szent László Szakképző Iskola tagintézménye. Jelenleg a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeként működik.

A Vendéglátó tagintézmény alkalmazotti létszáma megfelelő. A szakoktatók többsége szakmával és mestervizsgával rendelkezik, egy részük érettségizett is, egy részük felsőfokú végzettségű. Jelenleg 3 fő tanul felsőoktatásban, ahol pedagógiai végzettséget is szereznek, így többek között a szakmai érettségiztetésnél is számíthatunk rájuk. A továbbtanulási terv alapján a 2018/2019-es tanévben 3 fő, a 2019/2020-as tanévben már 4 fő, 2020/2021-es tanévben 6 fő, 2021/2022-es tanévtől már 7 fő fog rendelkezni felsőfokú szakmai, illetve pedagógusi végzettséggel.

A tanulólétszámok változása az elmúlt 5 tanévben:

Létszámok alakulása (képzés típusa szerint)

Tanév

Érettségire felkészítő szakközépiskolai/

szakgimnáziumi létszám

Szakképzés (nappali és felnőttoktatás)

Iskola összes létszáma

2018/2019

135 fő (ebből 15 fő technikus)

246 fő (ebből 25 fő felnőttoktatás)

381 fő

2017/2018

176 fő (ebből 55 fő technikus)

295 fő (ebből 42 fő felnőttoktatás)

471 fő

2016/2017

160 fő (ebből 53 fő technikus)

298 fő (ebből 35 fő felnőttoktatás)

458 fő

2015/2016

198 fő (ebből 58 fő technikus)

215 fő

413 fő

2014/2015

218 fő (ebből 49 fő technikus)

258 fő

476 fő

 

 

Az elmúlt öt évben oktatott szakképesítések:

  • Cukrász,
  • Pincér,
  • Szakács
  • érettségire épülő 2 éves szakképzés: Vendéglős, Vendéglátásszervező-vendéglős, Vendéglátásszervező

A 2017/18-as tanévben először volt lehetőség az ágazati érettségire épülő 1 éves vendéglátásszervező-vendéglős képzés elindítására (ágazati érettségi folytatására), ami az iskolában végzett diákok számára nyújt lehetőséget egy olyan OKJ-s szakma megszerzésére1 év alatt, amit a korábbi években 2 év alatt lehetett.

A képzés során megszerzett szakmai elméleti és gyakorlati tudás továbbtanulási lehetőséget biztosít a vendéglátó szakmenedzser felsőoktatási szakképzéshez, illetve vendéglátás-idegenforgalmi főiskolai alapszak elvégzéséhez.

Távlati célok, az intézmény stratégiai jelentősége (jövőkép)

Tolna megye és Szekszárd város programjában, terveiben szereplő turizmus-vendéglátással kapcsolatos törekvések - új szálláshelyek, szállodák létesítése, borturizmus, fesztiválturizmus további fejlesztése, gyalogos, kerékpáros és vízi turista útvonalak fejlesztése, kialakítása, az ehhez kapcsolódó infrastruktúra és szolgáltatások bővítése -, megkívánja a megfelelő szakemberek képzését.

A turistaútvonalak és a falvak turisztikai fejlesztése elképzelhetetlen falusi vendéglátás nélkül. A természetes és épített környezeti értékek megóvása, ezek látogathatóvá tétele fellendíti a vidék vendéglátását is. A kapcsolódó szolgáltatások mind-mind megfelelően képzett munkaerőt kívánnak. A klasszikus szakács, cukrász, pincér szakmákon túl szükség lehet a vendéglátás egyéb területére specializálódott képzettségre. Más oldalról a helyi, ezen a téren dolgozni, illetve tanulni vágyóknak nagyszerű lehetőség egy helyben hasznosítható szakma megszerzésére. Az idegenforgalom, turizmus, vendéglátás területén az egyik legnagyobb kihívás a gyakorlati képzések megvalósítása során, hogy nem léteznek olyan vállalkozások, amelyek a duális képzés során a legegyszerűbb képzéstől a legösszetettebb képzésig minden feltételnek megfeleljenek. A turizmus fejlesztése komplex feladatként jelentkezik összekapcsolva a különböző ágazatokat, az azokhoz kapcsolódó lehetőségek minél optimálisabb kihasználása érdekében. A képzés során ennek nehéz megfelelni, mivel más elvárás fogalmazható meg a falusi turizmushoz kapcsolódóan, mint a gyógyturizmus vagy a négycsillagos szállodai turizmus képzési igényeinek kiszolgálásához. Figyelembe véve azt, hogy Tolna megyében a turisztikai fejlesztések elindultak, abban komoly gazdasági potenciál van, a centrum fejlesztési elképzelései között ez a terület kiemelt szerepet kap.

A PTE Kultúratudományi Karával (Szekszárd) való együttműködés keretében lehetőség nyílik arra is, hogy a vendéglátás területén nálunk megszerzett szakmai alapokat az egyetem által nyújtott, – akár szakirányú –képzéseken magasabb szintre emeljék. Az egyetem és a tagintézmény a különböző szintű képzések összehangolását tervezi, a képzések megvalósításában, a beiskolázásban, egyéb területeken együttműködik.

Távlati cél, hogy a felsőoktatásba vendéglátás szakirányban továbbtanulást tervezők a Vendéglátó tagintézmény bázisán szerezzék meg a megfelelő szakmai elméleti és szakmai gyakorlati alapokat. Akár emelt szintű szakmai érettségivel, mellék-szakképesítéssel, megfelelő nyelvtudással, lehetőleg technikus végzettséggel kellő alapot és felvételi pontot szerezve tanulhassanak tovább helyben a PTE szekszárdi karán.

A megyeszékhely és környezetének rohamos fejlődése a turizmus területén, a város ez irányú jövőbeli fejlesztései középfokú, illetve magasabb középfokú végzettségű vendéglátós szakembert kívánnak. Szekszárd város célja szállodák létesítése meglévő, a város arculatát meghatározó épületekben. Ezekben a vállalkozásokban több vendéglátós szakemberekre lesz szükség, elsősorban szakácsra, cukrászra, pincérre, recepciósra, vendéglátásszervezőre, üzletvezetőre. Igény jelentkezik majd felnőttképzésben, tanfolyam keretében képezhető takarítóra, szobaasszonyra, vagyonőrre, stb.

A gazdasági környezet változása a térség gimnáziumaiban érettségizett tanulókból évente legalább egy 2 éves vendéglátásszervező technikus osztály indítását indokolná.

Pályaorientációval kapcsolatos intézményi célok

A tanulás és tanítás vezetése és irányítása

Tudatos szakmai fejlődés

  • A tanulók fejlődéséhez, a tanulói teljesítmények javulásához vezető nevelési folyamat elősegítése

A 2020/2021-es tanévtől bevezetendő képzések személyi és tárgyi feltételeinek megteremtése.
Beiskolázás, pályaorientáció.

Tudásmegosztó- segítő tevékenységek

  • Kollégák nevelési, tanítási, tanulásszervezési eszköztáruk fejlesztése (továbbképzések, konferenciák, önképzés)

Továbbképzések, értekezletek, fórumok megszervezése a 2020/2021-es tanévtől bevezetendő képzésekhez az új képzések bevezetése a párhuzamosan oktatott kifutó képzések mellett, a turisztikai képzés zökkenőmentes bevezetése, áthelyezése felmenő rendszerben

Fejlesztő- újító tevékenységek

  • Befogadó-elfogadó tanulási környezet kialakítása

A tanulási környezet javítása az oktatás ideiglenes helyszínén, ideális, befogadó-elfogadó tanulási környezet tárgyi (és egyéb) feltételeinek biztosítása a felújítás utáni helyszínen.

Változások vezetése és irányítása

Tudásmegosztó- segítő tevékenységek

  • Fent kell tartani a változásokra nyitott környezetet, további konstruktív kapcsolatot kell létesíteni a változásban érintett szereplőkkel.

VIP labor kialakítása, ÁKK, tanszálloda megvalósításának szakmai támogatása a Vendéglátó iskolát érintő részleteiben.

Intézmény vezetése és irányítása

Feltáró- elemző tevékenységek

  • A) Kiemelt feladat az újtípusú és a kifutó rendszerben tovább működő szakképzés párhuzamosságából adódó helyzet kezelése (oktatásszervezés, képzési dokumentumok, kimeneti követelmények változása, stb.).
  • A változások következtében legalább két alkalommal (párhuzamosság alatt és utána) változtatni szükséges az alapdokumentumokat.

B) A Pedagógiai Program, a Szakmai program változtatásai a szakképzésben végbemenő változások miatt.

 

1.2. Folyamat terv

1.12.1 Intézményi célok megvalósítását szolgáló tevékenységek

1. cél: A) A 2020/2021-es tanévtől bevezetendő képzések személyi és tárgyi feltételeinek megteremtése.
B) Beiskolázás, pályaorientáció.

A tanulók fejlődéséhez, a tanulói teljesítmények javulásához vezető nevelési folyamat elősegítése

Tevékenységek

Időkeret

Határidő

Tudásmegosztás

Támogatás

Bemeneti mérések folytatása.

6 hónap

2021. február

Osztályfőnöki munkaközösség

-munkaközösség, vezetőség

A lemorzsolódás csökkentése és a felzárkóztatás érdekében végzett munka folytatása.

12 hónap

2021. augusztus 31.

- mentorok

- továbbképzések

mentori rendszer fenntartása

továbbképzésék szervezése

(Tárgyi eszközök adottak)

A pedagógusok interaktív kijelzős, interaktív tananyag használati- és készítési képzésének 1. köre.

6

+

12 hónap

1.
2020. szeptember 1.

2.
2021. augusztus 31.

- belső tanfolyamok

- hospitálás

- munkaközösségi értekezlet

 

Tanfolyamok szervezése (belsős, külsős)

A megújult szakmák fejlesztése, első két évének (általános képzés) tervezése, megvalósítása.

6

+

12 hónap

1.
2020. szeptember 1.

2.
2021. augusztus 31.

- vezetőségi értekezletek,

- munkaközösségi értekezletek,

- műhelyfoglalkozás,

Munkacsoportok megalakítása.

A turisztikai technikus képzés fokozatos felfuttatása

  • nyelvi előkészítő (nyelvi labor(ok) kialakítása
  • normál, ötéves technikum első két évének (általános képzés) tervezése, megvalósítása.

6

+

12 hónap

1.
2020. szeptember 1.

2.
2021. augusztus 31.

- vezetőségi értekezletek,

- munkaközösségi értekezletek,

- műhelyfoglalkozás,

Munkacsoportok megalakítása.

(Nyelvi labor az informatikai beszerzésnél szerepel)

Pályázatokon való részvétel fokozása.

12 hónap

2021. augusztus 31.

- vezetőségi értekezletek,

- munkacsoport

Munkacsoport alakítása

Külföldi (pályázatokkal összefüggő) kapcsolatok építése

  • A Határtalanul pályázat elindulása.
  • Az Erasmus pályázat tovább gondolása.

6

+12 hónap
(első szakasz)

2020. szeptember 1.

2021. augusztus 31.

- tantestületi értekezletek

- 2 munkacsoport

 

Munkacsoportok

Az Erasmus pályázat tovább gondolása.

12 hónap

2021. augusztus 31.

- munkacsoport

- vezetőségi értekezlet

Vezetőség, Centrum pályázati referens, Külföldi partnerek

A marketing tevékenység fokozása, építeni a jó gyakorlatokra (pl.: kihelyezett szakkör, üzemlátogatás a Vendéglátó iskolában). Szakképzés népszerűsítése pályaválasztási kiállításokon.

6 hónap

2021. február

- vezetőségi értekezlet,

- műhelyfoglalkozás, pályaválasztási munkacsoport

Pályaválasztási munkacsoport

Forrás: Centrum (rendelkezésre áll)

 

Szorosabb kapcsolat kiépítése az általános iskolákkal (pályaorientáció „csomagok”).

6 hónap

2021. február

- vezetőségi értekezlet,

-szakmai gyakorlat mk.

- műhelyfoglalkozás, pályaválasztási munkacsoport

Pályaválasztási munkacsoport, szakmai gyakorlat mk.

Megjelenés a szekszárdi fesztiválokon.

6 hónap

2021. február

- vezetőségi értekezlet,

-szakmai gyakorlat mk.

- műhelyfoglalkozás, pályaválasztási munkacsoport

Pályaválasztási munkacsoport,

szakmai gyakorlat mk.,

Centrum

Forrás: támogató partnerek

A felnőttképzés és felnőttoktatás legalább szinten tartása.

12 hónap

(első szakasz)

2021. augusztus 31.

- Vezetőség

- Centrum vezetőség

Munkaügyi Központ

A négyféle technikumi képzésünkre történő sikeres beiskolázás terve és megvalósítása.

6 hónap

2021. február

- vezetőségi értekezlet

 

Pályaválasztási munkacsoport,

Vezetőség

Az új törvényi helyzet stabilizálódik (munkaerő megtartása)

6 hónap

2021. február

- vezetőségi értekezlet

 

Centrum,

Vezetőség,

Fenntartó

2. cél: Továbbképzések, értekezletek, fórumok megszervezése a 2020/2021-es tanévtől bevezetendő képzésekhez az új képzések bevezetése a párhuzamosan oktatott kifutó képzések mellett, a turisztikai képzés zökkenőmentes bevezetése, áthelyezése felmenő rendszerben.

Tevékenységek

Időkeret

Határidő

Tudásmegosztás

Támogatás

Pedagógusok képzése a szakképzés átalakításának tükrében (továbbképzések, belső tudásmegosztás).

6

+12 hónap
(első szakasz)

2020. szeptember 1.

2021. augusztus 31.

- belső tanfolyamok

- munkaközösségi értekezlet

- tantestületi értekezletek

 

Tanfolyamok szervezése (belsős, külsős)

Pedagógusok módszertani tárházának megújítása.

12 hónap

2021. augusztus 31.

- belső tanfolyamok

- hospitálás

- munkaközösségi értekezlet

 

Tanfolyamok szervezése (belsős, külsős)

Az újonnan bevezetett turisztikai technikus képzés 1+5, illetve 5 éves személyi és tárgyi feltételei biztosításának terve (összehangolva a turisztika ágazatot kifutó rendszerben képző Bezerédj tagintézménnyel).

6

+12 hónap
(első szakasz)

2020. szeptember 1.

2021. augusztus 31.

- vezetőségi értekezletek,

- munkaközösségi értekezlet

Centrum Vezetősége,

Bezerédj tagintézmény vezetősége,

műhelymunka

A 2019/2020-ban, első alkalommal megrendezésre kerülő saját verseny (Nők a flambírozás művészetében) fenntartása, bővítése, tovább gondolása.

6 hónap
 

2021. február

Munkacsoport

Vezetőség,

Külsős támogatók,

Centrum

A belső tudásmegosztás megreformálása.

6 hónap

2021. február

Munkacsoport

Továbbképzés szervezése

3. cél: A tanulási környezet javítása az oktatás ideiglenes helyszínén, ideális, befogadó-elfogadó tanulási környezet tárgyi (és egyéb) feltételeinek biztosítása a felújítás utáni helyszínen.

Tevékenységek

Időkeret

Határidő

Tudásmegosztás

Támogatás

Folyamatos eszközbeszerzés

12 hónap

2021. augusztus 31.

- vezetőségi értekezletek,

- munkaközösségi értekezletek

 

Centrum

Forrás: ITM (rendelkezésre áll)

munkacsoport szervezése

Iskolabútorok folyamatos beszerzése, cseréje

12 hónap

2021. augusztus 31.

- vezetőségi értekezletek,

- munkaközösségi értekezletek

 

Centrum

Forrás: ITM (rendelkezésre áll)

munkacsoport szervezése

Informatikai fejlesztések (nyelvi labor, interaktív kijelzők)

12 hónap

2021. augusztus 31.

- vezetőségi értekezletek,

- munkaközösségi értekezletek

 

Centrum

 (rendelkezésre áll)

 

4. cél: VIP labor kialakítása, ÁKK, tanszálloda megvalósításának szakmai támogatása a Vendéglátó iskolát érintő részleteiben.

Tevékenységek

Időkeret

Határidő

Tudásmegosztás

Támogatás

Szálloda és borturizmus, fesztiválturizmus, gyalogos, kerékpáros és vízi turizmus (Sió, Duna, Duna holtágak)

12 hónap

2021. augusztus 31.

- vezetőségi értekezletek,

- munkaközösségi értekezletek,

- műhelyfoglalkozás,

Munkacsoportok megalakítása.

Centrum

További vállalkozók bevonása a gyakorlati képzése.

12 hónap

2021. augusztus 31.

- vezetőségi értekezlet,

- műhelyfoglalkozás

Megyei Kereskedelmi és Iparkamara, gyakorlati oktatásvezető

VIP labor tervezése

12 hónap

2021. augusztus 31.

- vezetőségi értekezletek,

- munkaközösségi értekezletek

 

Centrum

Forrás: ITM (rendelkezésre áll, átcsoportosítás)

munkacsoport szervezése

5. cél A) Kiemelt feladat az újtípusú és a kifutó rendszerben tovább működő szakképzés párhuzamosságából adódó helyzet kezelése (oktatásszervezés, képzési dokumentumok, kimeneti követelmények változása, stb.).

B) A Pedagógiai Program, a Szakmai program változtatásai a szakképzésben végbemenő változások miatt.

Tevékenységek

Időkeret

Határidő

Tudásmegosztás

Támogatás

Szakgimnáziumok technikumokká, a szakközépiskolák szakképzőkké való alakulásának nyomon követése. Felkészülés az új képzési struktúra bevezetésére. Tartalmi, tantervi, módszertani változások beépítése az alapdokumentumokba. Szakmai munkaközösségek feladatának újragondolása.

6

+

12 hónap

1.
2020. szeptember 1.

2.
2021. augusztus 31.

- vezetőségi értekezletek,

- munkaközösségi értekezletek,

- műhelyfoglalkozás,

Munkacsoportok megalakítása.

A képzési rendszerek párhuzamosságából adódó esetleges problémák kezelése.

12 hónap

2021. augusztus 31.

-vezetőségi, tantestületi értekezlet

- műhelyfoglalkozás, beiskolázási munkacsoport

Vezetőség,

Centrum vezetősége

A PTE szekszárdi karával való kapcsolat elmélyítése, együttműködés a képzéseinkben.

12 hónap

2021. augusztus 31.

- műhelyfoglalkozás

Vezetőség,

Centrum

 

Megjegyzés: adott tevékenység több cél megvalósítását is támogatja, de a tevékenységeket csak egy jelenítettem meg.

Azokat a tevékenységeket, amelyeknek költségvonzata van dőlt betűvel jelöltem.

 

 

Megjegyzés: a költségigényes személyes célok megvalósítást szolgáló tevékenységeknél a támogatást dőlt betűvel jelöltem.

 

2.3. Értékelés terve

 

Intézményi célok

Sikerkritérium

1. cél: A 2020/2021-es tanévtől bevezetendő képzések személyi és tárgyi feltételeinek megteremtése.
Beiskolázás, pályaorientáció.
A tanulók fejlődéséhez, a tanulói teljesítmények javulásához vezető nevelési folyamat elősegítése.

Az ideiglenes iskolaépület alkalmassá tétele az új képzésekhez, azok szükséges tárgyi feltételeinek fokozatos beszerzése. 2020. szeptember 1-től minden tárgyi és személyi feltétel adott a képzésék elindításához, az első évfolyamok zökkenőmentes végigviteléhez.

Minden meghirdetett osztályt sikerül elindítani (kivétel lehet a turizmus: 2 hirdetett osztályból legalább egy elindul.)

A tanév során a tanulók nem szenvedhetnek semmiben hiányt sem az iskola helyzete, sem a szakképzés átalakítása okozta esetleges nehézségek miatt.

2. cél: Továbbképzések, értekezletek, fórumok megszervezése a 2020/2021-es tanévtől bevezetendő képzésekhez az új képzések bevezetése a párhuzamosan oktatott kifutó képzések mellett, a turisztikai képzés zökkenőmentes bevezetése, áthelyezése felmenő rendszerben

Minden érintett (pedagógus, technikai dolgozó, szülő, tanuló, külsős partner) rendelkezik a szakképzéssel, iskolával kapcsolatos szükséges információkkal.

A párhuzamos képzéstípusok oktatása, azok megszervezése (elmélet, gyakorlat) zökkenőmentes, jól adminisztrálható.

3. cél: A tanulási környezet javítása az oktatás ideiglenes helyszínén, ideális, befogadó-elfogadó tanulási környezet tárgyi (és egyéb) feltételeinek biztosítása a felújítás utáni helyszínen.

Az ideiglenes iskolaépület alkalmassá tétele az új képzésekhez, azok szükséges tárgyi feltételeinek fokozatos beszerzése mellett az felújítás alatt álló épület teljes berendezésének beszerzési folyamatának elindítása, fokozatos beszerzés megkezdése. (Csere, ideiglenes raktározás)

4. cél: VIP labor kialakítása, ÁKK, tanszálloda megvalósításának szakmai támogatása a Vendéglátó iskolát érintő részleteiben.

VIP labor tervei elkészültek négy tervezett helyszín valamelyikére.

Elkezdődtek az egyeztetések az ÁKK-ról.

5. cél: A) Kiemelt feladat az újtípusú és a kifutó rendszerben tovább működő szakképzés párhuzamosságából adódó helyzet kezelése (okta-tásszervezés, képzési dokumentumok, kimeneti követelmények változása, stb.).

B) A Pedagógiai Program, a Szakmai program változtatásai a szakképzésben végbemenő változások miatt.

Elkészült az első, ideiglenes Pedagógiai Program.

Elkészült a Szakmai Program.

Elkészültek a tantervek, tanmenetek.

A párhuzamosságból adódó helyzetet jól működő munkacsoport kezeli.

3.4. Produktumok terve

 

Intézményi célok, Tevékenységek

Produktumok

1. cél: A 2020/2021-es tanévtől bevezetendő képzések személyi és tárgyi feltételeinek megteremtése.
Beiskolázás, pályaorientáció.
A tanulók fejlődéséhez, a tanulói teljesítmények javulásához vezető nevelési folyamat elősegítése.

 

Bemeneti mérések folytatása.

Mérési adatok, eredmények, elemzések, fejlesztési tervek.

A lemorzsolódás csökkentése és a felzárkóztatás érdekében végzett munka folytatása.

Fejlesztő foglalkozások.

A pedagógusok interaktív kijelzős, interaktív tananyag használati- és készítési képzésének 1. köre.

Az ideiglenes épületbe elkezdődött az eszközök felszerelése, ezzel egyidőben az oktatás. Hasznosítható tudás.

A megújult szakmák fejlesztése, első két évének (általános képzés) tervezése, megvalósítása.

Elkészültek az általános évfolyamok képzési tervei, a tervek kiértékelése a tanév végén.

A turisztikai technikus képzés fokozatos felfuttatása

  • nyelvi előkészítő (nyelvi labor(ok) kialakítása
  • normál, ötéves technikum első két évének (általános képzés) tervezése, megvalósítása.

Legalább egy nyelvi labor (laptop vagy tablet használatával).

Elkészült az általános évfolyamok képzési terv, a terv kiértékelése a tanév végén.

Pályázatokon való részvétel fokozása.

Új pályázat(ok)ban való részvétel.

Külföldi (pályázatokkal összefüggő) kapcsolatok építése

  • A Határtalanul pályázat elindulása.
  • Az Erasmus pályázat tovább gondolása.

Határtalanul programban való részvétel.

Újabb sikeres Erasmus pályázat.

Az Erasmus pályázat tovább gondolása.

További lehetőségek kiaknázása, alternatívák megtalálása a turizmus-vendéglátás területén. Bővül az országok köre.

A marketing tevékenység fokozása, építeni a jó gyakorlatokra (pl.: kihelyezett szakkör, üzemlátogatás a Vendéglátó iskolában). Szakképzés népszerűsítése pályaválasztási kiállításokon.

Minden szekszárdi és vidéki kisiskolások is ellátogattak a tanműhelyeinkbe.

6-10 iskola élt a programjaink nyújtotta lehetőséggel.

Sikeres szereplés a pályaválasztási kiállításon, megújult megjelenés.

Szorosabb kapcsolat kiépítése az általános iskolákkal (pályaorientáció „csomagok”).

Minden szekszárdi általános iskolával elmélyítettük a kapcsolatot, pályaorientációs programukon veszünk részt. A vidéki kapcsolatok is bővültek.

Megjelenés a szekszárdi fesztiválokon.

Legalább egy szekszárdi fesztiválon egy sátorral jelen van a Vendéglátó tagintézmény.

A felnőttképzés és felnőttoktatás legalább szinten tartása.

A felnőttképzés és felnőttoktatás lehetőségeinkhez mérten jelen van legalább 1-1 osztállyal a 2020/2021-es tanév során.

A négyféle technikumi képzésünkre történő sikeres beiskolázás terve és megvalósítása.

A beiskolázási terv elkészült, sikerességét az jelzi, ha minden meghirdetett osztályt el tudtunk indítani.

Az új törvényi helyzet stabilizálódik (munkaerő megtartása)

 

2. cél: Továbbképzések, értekezletek, fórumok megszervezése a 2020/2021-es tanévtől bevezetendő képzésekhez az új képzések bevezetése a párhuzamosan oktatott kifutó képzések mellett, a turisztikai képzés zökkenőmentes bevezetése, áthelyezése felmenő rendszerben.

 

Pedagógusok képzése a szakképzés átalakításának tükrében (továbbképzések, belső tudásmegosztás).

Minden munkaközösségben szerveztek tudásmegosztó alkalmat. Minden munkaközösség tartott legalább egy tudásmegosztás témájú értekezletet.

Sikeres továbbképzés(ek).

Pedagógusok módszertani tárházának megújítása.

Sikeres továbbképzés(ek). Hasznosuló tudás.

Az újonnan bevezetett turisztikai technikus képzés 1+5, illetve 5 éves személyi és tárgyi feltételei biztosításának terve (összehangolva a turisztika ágazatot kifutó rendszerben képző Bezerédj tagintézménnyel).

A létrehozott munkacsoport megvalósítási tervet készített.

A 2019/2020-ban, első alkalommal megrendezésre kerülő saját verseny (Nők a flambírozás művészetében) fenntartása, bővítése, tovább gondolása.

A verseny tovább él, kibővült.

A belső tudásmegosztás megreformálása.

Elkészült a belső tudásmegosztás új koncepciója.

3. cél: A tanulási környezet javítása az oktatás ideiglenes helyszínén, ideális, befogadó-elfogadó tanulási környezet tárgyi (és egyéb) feltételeinek biztosítása a felújítás utáni helyszínen.

 

Folyamatos eszközbeszerzés

Az ideiglenes iskolaépület eszközparkja is megújul, bővül a tervezett ütemben.

Iskolabútorok folyamatos beszerzése, cseréje

Az iskolabútorok cseréje folyamatos. Cél: lecserélődik a teljes állomány, mire visszaköltözünk a régi iskolaépületbe. (Ok: a gyártók nem tudnak ekkora mennyiséget rövid idő alatt produkálni.)

Informatikai fejlesztések (nyelvi labor, interaktív kijelzők)

Legalább 6 db LED érintő kijelzős interaktív készülék használatban van. Legalább egy nyelvi labor működik.

4. cél: VIP labor kialakítása, ÁKK, tanszálloda megvalósításának szakmai támogatása a Vendéglátó iskolát érintő részleteiben.

 

Szálloda és borturizmus, fesztiválturizmus, gyalogos, kerékpáros és vízi turizmus (Sió, Duna, Duna holtágak)

Tervek készültek, a turizmus képzésbe külső gyakorlati helyeket vontunk be, PTE együttműködés.

További vállalkozók bevonása a gyakorlati képzése.

Minden képzésünkben sikerült új vállalkozók bevonása.

VIP labor tervezése

Elkészültek a VIP labor tervei a négy lehetséges helyszín valamelyikére. Pontosításra került a költségvetési terv.

5. cél: A) Kiemelt feladat az újtípusú és a kifutó rendszerben tovább működő szakképzés párhuzamosságából adódó helyzet kezelése (oktatásszervezés, képzési dokumentumok, kimeneti követelmények változása, stb.).

B) A Pedagógiai Program, a Szakmai program változtatásai a szakképzésben végbemenő változások miatt.

 

Szakgimnáziumok technikumokká, a szakközépiskolák szakképzőkké való alakulásának nyomon követése. Felkészülés az új képzési struktúra bevezetésére. Tartalmi, tantervi, módszertani változások beépítése az alapdokumentumokba. Szakmai munkaközösségek feladatának újragondolása.

Új alapdokumentumok, Szakmai program, szakmai dokumentumok.

Képzési tervek, tanmenetek, tananyagtartalmak gyűjteményei.

Munkaközösségi tervek.

A képzési rendszerek párhuzamosságából adódó esetleges problémák kezelése.

Munkacsoport beszámolója.

A PTE szekszárdi karával való kapcsolat elmélyítése, együttműködés a képzéseinkben.

Együttműködési megállapodás megújítása.

 

Megjegyzés: természetesen a fent leírt tervezési egységek nem külön tervek (célok terve, folyamat terve, értékelés terve, produktumok terve), de kezelhetőség szempontjából a részletes tervben külön fejezetbe kerültek.

 

 

 

MAGYAROSZÁG KORMÁNYA, T/8014.számútörvényjavaslata szakképzésről szóló 2019. évi ... törvény hatálybalépésével összefüggőmódosító és hatályon kívül helyező rendelkezésekről,  https://www.parlament.hu/irom41/08014/08014.pdf, letöltés: 2019.11.24.

 Sajtóhír (forrása: MTI): Elfogadták a szakképzési törvényt, turizmus.com, https://turizmus.com/szabalyozas-orszagmarketing/elfogadtak-a-szakkepzesi-torvenyt-1167289, letöltés: 2019.11.24.

 A Szekszárdi Szakképzési Centrum fejlesztési koncepciója (szerk: Dömötör Csaba kancellár), Szakmai koncepció a Szekszárdi SZC Vendéglátó Szakképző Iskolája fejlesztéséhez (a fejezet Nagy Imre munkája alapján készült), 2019, 35. l.

 INNOVATÍV KÉPZÉSTÁMOGATÓ KÖZPONT, Megújuló szakképzés, https://www.ikk.hu/, letöltés: 2019. 11. 24.

 Tájékoztató füzet az alapszakmákról, amely az ágazatok szerinti szakmaleírásokat tartalmazza, https://www.ikk.hu/files/alapszakmak_a4.pdf, letöltés: 2019. 11. 24.

 Képzéseink, Turizmus-vendéglátás ágazat, https://vendeglato.szekszardiszc.hu/kepzeseink, letöltés: 2019. 11. 24.

 A Szekszárdi Szakképzési Centrum fejlesztési koncepciója (szerk: Dömötör Csaba kancellár), Szakmai koncepció a Szekszárdi SZC Vendéglátó Szakképző Iskolája fejlesztéséhez, bevezető rész (a fejezet Nagy Imre munkája alapján készült), 2019, 30. l.

A Szekszárdi Szakképzési Centrum fejlesztési koncepciója (szerk: Dömötör Csaba kancellár), Szakmai koncepció a Szekszárdi SZC Vendéglátó Szakképző Iskolája fejlesztéséhez (a fejezet Nagy Imre munkája alapján készült), 2019, 30. l.

 Tolna megye és Szekszárd város programjában, terveiben szereplő turizmus-vendéglátással kapcsolatos törekvések - új szálláshelyek, szállodák létesítése, borturizmus, fesztiválturizmus további fejlesztése, gyalogos, kerékpáros és vízi turista útvonalak fejlesztése, kialakítása, az ehhez kapcsolódó infrastruktúra és szolgáltatások bővítése -, megkívánja a megfelelő szakemberek képzését.

 Tolna megye és Szekszárd város programjában, terveiben szereplő turizmus-vendéglátással kapcsolatos törekvések - új szálláshelyek, szállodák létesítése, borturizmus, fesztiválturizmus további fejlesztése, gyalogos, kerékpáros és vízi turista útvonalak fejlesztése, kialakítása, az ehhez kapcsolódó infrastruktúra és szolgáltatások bővítése -, megkívánja a megfelelő szakemberek képzését.

  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva