5. Pályaorientáció, életút-építés, utánkövetés centrum szintű munkacsoport
GINOP 6.2.3.-17-2017-00038 lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben - 2018/2019. és 2019/2020. tanévek
Szekszárdi SZC Vendéglátó Szakképző Iskolája
05. Pályaorientáció, életút-építés, utánkövetés centrum szintű munkacsoport
Zárótanulmány - A program keretein belül megvalósult kiemelt feladatok összefoglalója
A tagintézményben folyó pályaorientációs tevékenység célkitűzései:
- A tanulólétszám csökkenésének lassítása a demográfiai változások mellett.
- A szakgimnáziumi képzés népszerűségének növelése.
- A vendéglátó szakmacsoport által kínált képzési alternatívák népszerűsítése.
- A turizmus ágazat kínálta lehetőségek beintegrálása a képzési kínálatba.
- A beiskolázási terv fontos része a pályaorientációs feladatoknak.
- Az iskola külső és belső kapcsolatrendszerének bővítése, az intézményről pozitív kép kialakítása.
- Pályaorientációs munka fokozása, a szakképzés új rendszerének megismertetése minden partnerünkkel, különösképpen a Klebelsberg Központ pedagógusaival és a pályaválasztás elött álló tanulókkal és szüleikkel.
- Az iskola városi rendezvényeken, fesztiválokon való megjelenésével növelni intézményünk ismertségét.
Fenti célok megvalósításának fontos elemei azok a rendezvények, melyek az általános és középiskolák közötti átmenetet segítik.
A 2018/2019-es tanévben megkezdtük a „kihelyezett tanműhelyek, szakkörök” szervezését a Szekszárd vonzáskörzetében lévő általános iskolákban. Az intézmények nagy érdeklődést tanúsítottak a programok iránt, melyek során az iskola tanulói szakmai oktatók segítségével mutatták be a képzési kínálatunkban szereplő szakmákat interaktív formában.
A gólyatábort iskolánk 2019-ben szervezte meg első ízben. Az itt töltött idő alatt a leendő 9. osztályosok játékos keretek között ismerkedhettek meg jövőbeni tanáraikkal, oktatóikkal és iskolatársaikkal. A gamifikáció eszköztárát kihasználva itt is szakmai ismereteket is bővíthettek tábor résztvevői.
Az intézményben már hagyomány a Pályaválasztási kiállításon való részvétel. Ezt az eseményt igyekszünk évente újabb és újabb látványelemekkel bővíteni. Két szempont azonban prioritást élvez, ha az iskola bemutatására kerül sor. Ezek pedig a szakmaiság és az empátia.
A képzési kínálatunkat pavilonban és a szakmák utcájában is rendszeresen megjelenítjük. Így bemutató és interaktív programok is találhatók.
A kiállítás során minden szakmánk önálló attrakciókkal jelenik meg. Láthatnak többek között díszterítést, vagy kipróbálhatnak szalvétahajtást, mézeskalács díszítést, vagy salátakeverést is a teljesség igénye nélkül.
A pályaorientáció kiemelt programja minden év tavaszán a „Szakmák éjszakája”. Ezzel az eseménnyel nem csak a közvetlenül továbbtanulás előtt állókat szólítjuk meg, hanem a teljes lakosságot megismertetjük az intézmény profiljával, a szakképzés és a vendéglátás előnyeivel.
Korosztályos bontásban nyújtunk aktív kikapcsolódás melletti ismeretszerzést, élményt a látogatóknak a vendéglátás berkein belül.
Lényeges elemei a pályaorientációs munkának a tanulói életpálya-építést szolgáló programok. Éves rendszerességgel veszünk részt szakmai versenyeken, melyek célja egyrészt a tehetséges tanulók támogatása, motivációja, másrészt az iskola kapcsolatrendszerének bővítése.
Rendszeresen részt veszünk a Krúdy gasztronómiai kupán pincér, szakács és cukrász kategóriákban. 2020-ben pedig egy saját megrendezésű Flambé verseny szervezésére került sor a Donautica hotelben.
A gyakorlati helyek legszélesebb körű bemutatkozása intézményünkben a vállalkozói börzén valósul meg. Ezeken az alkalmakon a vendéglátásban tevékenykedő vállalkozók személyesen látogatnak el az iskolába, sok esetben bemutató kisfilmmel együtt. A gyakorlati hely választás előtt álló tanulóknak ekkor lehetőségük van személyes kontaktust teremteni a vállalkozókkal, kérdéseket intézni hozzájuk.
Ezen kívül rendszeresek a tanulók, iskola által szervezett üzemlátogatásai is.
Az életpálya tervezés fontos eleme a Tolna Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központjának évenkénti előadása a tagintézményben is. Ezeken az előadásokon az álláskeresési alternatívák és karrierlehetőségek kerülnek bemutatásra az iskola diákjai számára. Ebben az esztendőben az online oktatás során digitális felületen valósítottuk meg a programot.
A fent felsorolt események képezik a pályaorientációs tevékenységünk gerincét, kiegészülve számtalan egyéb programmal a tanév folyamán.
A 9. évfolyamon tanulók közül 6 fő folytatta tanulmányait más szakmán. Ebből 5 tanuló szakgimnáziumi osztály helyett választotta a szakközépiskolai osztály szakács, cukrász és pincér képzéseit. 1 tanuló a cukrász szakma helyett a 9.-es szakács osztály tagja lett.
Azonos képzéstípuson évismétlő tanulók száma 6 fő volt, 3 szakgimnáziumi és 3 szakközépiskolai.
A végzős osztályok pályakövetéséből a következő állapítható meg.
További tanulmányokat folytat 32 fő. 29 fő vesz részt a középfokú oktatásban, melyből 11-en a szakgimnáziumi osztály 5. évét végzik. 3 fő felsőoktatásban tanul.
Munkába állt 30 fő. Ebből 17 fő végzettségének megfelelő munkakörben, 10 más területen és 3 fő külföldön dolgozik.
Állástalan 1 fő.
A digitális oktatási rendszerben az iskola a következő fórumokon kommunikál kapcsolatrendszerének elemeivel:
- iskolai honlap (felvételi jegyzék)
- centrum honlap
A 8. osztályos, továbbtanulás előtt álló tanulók tájékoztatása az elektronikus csatornák mellett írásban, postai úton is megtörtént.
Az online tájékoztatás mellett levélben kaptak értesítést a felvételről, és az E-krétában történő online beiratkozás menetéről is.
Szekszárd, 2020. április 29.
Horváth János