Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. május
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes esemény ›

Prevenció beszámoló

Iskolánkban az első félév jelentős része azzal telt, hogy kidolgoztuk a prevenciós tervünket. Sajnos a második félév iskolában eltöltött része rövidre sikerült, március 16-tól a tantermen kívüli oktatás lépett életbe, ennek következtében a közösségi élet, a közösségi programok elmaradtak, a prevenciónak ez a része nem tudott megvalósulni.

Január és február hónapban, amíg a megszokott keretek között folyt a tanítás, a testnevelő tanárok, illetve az osztályfőnökök kíséretével 1-2 csoport / osztály elmentek a műjégpályára korcsolyázni, szünetekben pedig a csocsó és az asztalitenisz játékok nyújtottak kikapcsolódást a gyerekek számára.

Március hónapban a koronavírus gyors terjedése miatt azonnali nem tervezett intézkedéseket tett az iskola: plakátokkal, írásos és szóbeli információkkal tájékoztattuk a gyerekeket a legfontosabb óvintézkedésekkel kapcsolatban: a helyes kézmosás képekkel, videóval illusztrálva,  de ismertettük a tanulókkal az esetleges tüneteket, beszámoltunk nekik az ilyenkor elvárt viselkedésről, többek között a testkontaktus kerüléséről.

A hirtelen gyors átállás az online oktatásra mind a diákokat mind a tanárokat megviselte lelkileg és szellemileg is: új helyzet elfogadása, új ismeretek elsajátítása az informatika terén, ami több feladatot, több időráfordítást igényelt. A bizonytalanság, a kijárási korlátozások magukkal hozták a lelki problémák, stressz felerősödését, így a prevencióra még nagyobb hangsúlyt kell fektetni, de a technikai feltételek és az időhiány erre kevés lehetőséget ad.

 

Készítettünk egy kérdőívet prevenció témában, hogy megtudjuk, mire lenne leginkább szükségük a tanulóinknak.  A kérdőívet 193 tanuló töltötte ki, 64, 9 % -ban lányok, 35,1 %-ban fiúk, (iskolánk összes tanulói létszáma: 332 fő)

Nézzük meg az eredményeket részletesen. Néhány diagramot kiemeltünk.

Egészség témakör:

A megkérdezett tanulók 53, 4%-a az iskolában az első szünetben eszik először, miután reggel kb. 1 órát utazik, mire az iskolába ér.  57%- uk otthonról hozott szendvicset eszik, míg 40%-uk a büfében vásárol, ahol a gyümölcsöktől a nassolni valókon és csokoládékon át a szendvicsekig kedvére válogathat pénztárcájához mérten.

Sajnos a megkérdezett gyerekeknek több mint a fele napi szinten nem iszik elég vizet, fél, illetve 1l vizet fogyaszt összességében, ami nagyon kevés a szervezetüknek. Bár 36, 8% -uk elfogyasztja a napi minimum ajánlott vízmennyiséget: 1-2 litert.

Jobb az arány a gyümölcs- és zöldségfogyasztásnál: 41, 5 % naponta eszik gyümölcsöt és zöldséget.

 

 

Összességében a tanulók majdnem fele próbál egészségesen élni, étkezni, mozogni, illetve érdeklődik iránta, és szeretne hasonló programokat az iskolában (utolsó kérdésre adott válaszok alapján), de hasonló számban dohányoznak is, ami károsítja az egészségüket.

Felmérés alapján szükségük és igényük van olyan programok szervezésére az iskolában, ami az egészségüket szolgálja, fejleszti, ismereteiket bővíti, valamint a lelki egészségüket is szem előtt kell tartani, és a jövő évben ezekre még nagyobb hangsúlyt fektetni.

Fontos feladatunk a prevenció is. A 14-20 év közötti tanulók személyiségfejlődése különböző erősségű hatások eredményeként alakul ki, erősödik meg. A pozitív értékrend hiánya, a beilleszkedés nehézségei, a kortárs kapcsolatok befolyásának eltérései szükségessé teszik a drogprevenciós program megalkotását, melyet általában a szenvedélybetegségek megelőzésének programjaként kezelhetünk. Intézményünk célul tűzte ki, hogy értelmes, érdekes programokat kínál a tanulóknak, hogy időben észrevesszük a figyelmeztető jeleket, felkészülünk az egyénre szabott segítségnyújtásra. Különösen jelentős a kortársak befolyásoló hatása. A diákönkormányzatnak van nagy szerepe abban, hogy a tanulók nagy számban és sokoldalúan részt vettek a tervezett programokban.

Már a program tervezésekor úgy állítottunk össze a programkínálatot, hogy pozitív életvezetési ötleteket, mintákat adó programokkal és ismeretekkel közelitettünk a tanulóink felé. Úgy érezzük a program fogadtatása a tanulóknál jól sikerült, nem érezték tehernek a részvételt, élményként épült be a személyiségükbe.

A tervezett programhoz képest néhány változással valósult meg a tanévet átívelő program sorozat. A tanórai és a tanórán kívüli egészségnevelési programot színesebbé és tartalmasabbá teszi a különböző intézmények meglátogatása, de sajnos a 2020. március, április, május hónapokra tervezett ilyen jellegű programunk nem valósult, ahogy az előadás külső meghívóval sem a digitális tanrend bevezetése miatt.

A prevenciós program témáit, elemeit csoportfoglalkozásokkal segítették külső szakemberek: iskolai bűnmegelőzési tanácsadó, iskolai szociális segítő, védőnő. Tanórákon, szaktárgyi órákon tantárgytól, témától függően, osztályfőnöki órákon 9-13. évfolyamon prevenció elemeinek témáját érintették. A foglalkozások során a fiatalok a prevenciós filmvetítést követően kötetlen beszélgetés keretében oszthatták meg egymással tapasztalataikat, továbbá hasznos tanácsokat kaphattak a droghasználat veszélyeiről, a szenvedélybetegségek és függőségek kialakulásáról.

 

Prevenciós program működtetése az alábbi elemekkel:

─             Alkoholfogyasztás megelőzése:

 

─             Drogfogyasztás megelőzése:

─             A dohányzás megelőzése, a dohányzásról való leszokásra ösztönzés:

─             Viselkedéses addikciók, mint például a számítógép, szerencsejáték, közösségi médiák

 

─             Biztonságos éjszakai élet / szórakozás

 

─             Társas együttélésből adódó konfliktusok, pl.: mobbing, iskolai kiközösítés (internetes) zaklatás

A válaszadók között szerencsére többségük nemleges választ adott a zaklatásra, de aggasztó az otthon, illetve az iskolában bántalmazottok százaléka. A tanulók kis százaléka van bizalommal tanára iránt, javítani kell a tanulók tanáraik iránti bizalmát.  A diákokat buzdítani kell arra, hogy valóban alkalmazzák ismereteiket és készségeiket, merjenek segítséget kérni. Az osztálytársak is vegyék észre, ha társuk bajban van. Ehhez szükséges az árulkodás tabujának megtörése a bántalmazás jelentése érdekében. Minden érintettnek tudnia kell, mit tegyen, ha valakit bántalmaznak, hogyan lehet megállítani a bántalmazást. Osztályfőnöki órákon többek között ezzel a témával is foglalkoztunk. A gyermekvédelmi felelős is segítséget nyújtott ebben egyénileg és csoportosan. Első lépésként tudatosítottunk a tanulókban, hogy az iskolai bántalmazás komoly probléma. Informáltuk a diákokat, a tanárokat és a szülőket a bántalmazás jelenségéről, elterjedtségéről, a kialakulásához vezető pszichológiai mechanizmusokról, és következményeiről. Bátorítanunk kell a tanulókat, hogy merjenek segítséget kérni, illetve segíteni egymásnak, figyeljenek egymásra. Igyekszünk átadni azt az alapvető üzenetet, hogy az erőszak nem magánügy.

 

─             Szexuális felvilágosítás

A tanulók közül szinte mindenki hallott már a szenvedélyek különböző formáiról, sajnos sok tanuló dohányzik, vagy próbálta már a cigarettát, alkalmanként fogyaszt alkoholt. Az új oktatási módszerek, eszközök, így az internet alkalmazása, a személyes élmények és előismeretek segítettek a probléma behatóbb tanulmányozásában. Minden évben szükség van ennek a témának a tárgyalására, bármilyen oktatási szinten, lehetőleg több órában, hiszen csak így lehet eredményes a káros szenvedélyek ellen indított kampány. Úgy látom, hogy a program népszerű volt a diákok körében, az, hogy milyen pozitív hatást váltott ki, vagy egyáltalán milyen távlati eredményei lesznek, egy hosszú távú folyamat eredménye lehet. A tanulók által kitöltött kérdőív grafikonja megmutatja, hogy továbbra is fontos célunk kell hogy legyen a drogprevenciós program folytatása, a dohányzás és az alkoholfogyasztás elleni küzdelem, a megemlékezés a dohányzásmentes világnapról 2020. május 31-én.

 

Kérdőív elérhetősége:

https://docs.google.com/forms/d/1lj_lpn97wyqKhWF1uGQecPISiG2rSpEDXVvKVIcPGKw/edit/

Készítette: Kocsis- Falvai Viktória és Angyalné Szenek Viktória

Szekszárd, 2020. 05. 15.

 

  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva