Kövess minket:
Eseménynaptár
2024. május
H
K
Sz
CS
P
Szo
V
 
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31

Összes esemény ›

Főoldal / Pályázatok / GINOP 6.2.3 / Fejlesztési területek / 2. Fejlesztés – differenciálás centrum szintű munkacsoport

2. Fejlesztés – differenciálás centrum szintű munkacsoport

GINOP 6.2.3.-17-2017-00038 lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben - 2018/2019. és 2019/2020. tanévek

Szekszárdi SZC Vendéglátó Szakképző Iskolája

02. Fejlesztés-differenciálás centrum szintű munkacsoport

Zárótanulmány - A program keretein belül megvalósult kiemelt feladatok összefoglalója

 

A 2018/2019-es tanévben a program keretein belül kiválasztásra került 25 fő 9. osztályos tanuló. Később ezekkel a gyerekekkel elkezdődött a fejlesztő csoportok kialakítása. (A tanév végén 1 fő kikerült a programból.) A 2019/2020-as tanévben még 16 fő 9. osztályos tanulót vontunk be, így már 40 tanulóval zajlott a fejlesztő csoportok munkája.
A munkacsoport kiemelt feladata: Hiányzó alap- és kulcskompetenciákat pótló foglalkozások tartása. Ezek során -többek között- a szövegértés, a kommunikáció, valamint a matematikai kompetencia fejlesztése.

Ezen kívül még vállalt feladat volt 2-2 tananyag és módszertani fejlesztés elkészítése. Az elkészült fejlesztések témakörök szerint: Felkészítés a flambírozó versenyre, Felkészítés szakmai írásbeli vizsgára, Matematikai alapkompetencia fejlesztése, Az orosz nyelv alapjainak elsajátítása.

A fejlesztő csoportok megoszlása a fejlesztési terület alapján tagintézményi szinten a következőképpen alakult a 2018/2019-es tanévben, valamint 2019/2020-ban.:

Az összesítésből látszik, hogy az eltelt időszakban a csoportok száma kissé átrendeződött, de program elején a mérések eredménye alapján meghatározott fejlesztendő kompetenciák köre változatlan maradt.

A mentorok és mentoráltak kiválasztásával párhuzamosan zajlott a fejlesztő csoportok kialakítása is.  A foglalkozások időpontjának megválasztása eleinte nehézségekbe ütközött, hiszen minden diáknak, illetve fejlesztő tanárnak sok órája volt. Az órarendek is eltérőek voltak. Ezen kívül a feladat is új volt mindenki számára. Az első tanévben 500, majd a következőben 480 fejlesztő órát tartottunk/tartunk meg. Mindez csak úgy volt megvalósítható, hogy a minimum heti 1 fejlesztő óra helyett 1-1 csoportot hetente több órában is fejlesztettek a kollégák.
A mentortanárok segítségén túl az adott terület szaktanárainak rábeszélésére is gyakran szükség volt ahhoz, hogy a diákok részt vegyenek a fejlesztő órákon. Ám a kezdeti nehézségek után lassan elindult az érdemi munka. A foglalkozások rendszere jól beépült a tanárok és a diákok életébe.
A csoportokba több gyereket választottunk. Volt olyan is, amelybe– a fejlesztés jellegéből adódóan-az összes tanulót besoroltuk. Ám a tényleges foglalkozások-3 csoport kivételével- kifejezetten kis létszámmal (3-5 fővel) zajlottak. Minden kolléga ügyelt arra is, hogy olyan tanulók is részt vehessenek a fejlesztő órákon, akik nem részesei a program kínálta előnyöknek, de fejlesztésre szorulnak.

Mindezekről szakmai dokumentáció készült. A csoportnaplók folyamatos vezetése mellett egyéni munkalapokon rögzítettük a megtartott foglalkozások idejét, témáját, valamint az aktuális létszámot.

A fejlesztőterem kialakítása után már egy jól felszerelt, nyugodt környezetben tarthattuk meg az órákat. 

Mivel iskolai szinten is cél a lemorzsolódás csökkentése, ezért a fejlesztő kollégák vállalták a javítóvizsgára utasított tanulók vizsgára való felkészítését. Így 2018 augusztusában 2 korrepetáló csoportban 12 fővel, míg 2019 augusztusában 2 csoportban 8 fővel zajlottak a felkészülések. Sikeres javítóvizsgát tett, így felsőbb évfolyamba léphetett az első tanévben 6, majd a következőben 7 fő.

Úgy látjuk, hogy a programba bevont tanulóknál több téren is eredményeket értünk el. Gyakori, hogy a diák tanulmányi eredménye nem változik. (Náluk már ez is jelentős eredménynek számít, hiszen nem buknak meg.) Ám még számos -érdemjeggyel nem mérhető- eredményt is fel tudunk mutatni.  Változott a magukról alkotott képük, a személyiségük pozitív irányba formálódott, jobban odafigyelnek mások véleményére, kommunikációjuk igényesebb lett, otthoni tanulásuk során már használnak új módszereket, pontosabbak, munkájukra igényesebbek lettek, munkatempójuk felgyorsult. Mindez tehát a befektetett munka hatékonyságát, eredményességét bizonyítja.

A digitális oktatás bevezetésével a google classroom, és Teams felületeken létrehoztunk fejlesztő-differenciáló kurzusokat. Így a fejlesztő csoportok munkája ott folytatódott. Ha szükséges, akkor akár a Discord felületen vagy Messengeren egy videókonferencia indítással is meg tudjuk tartani a fejlesztő órákat. 

A programba bevont tanulók közül valószínűleg 2 tanuló nem folytathatja a következő tanévben a tanulmányait. Így szeptembertől – ha úgy alakul – várhatóan 38 fővel tudjuk a programot folytatni.

 

Szekszárd, 2020. április 22.                                                  Herczigné Márvány Beáta

Gyakorló feladatok:

Idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése

Redmenta - cukrász feladatsor

Matematikai kompetencia fejlesztése

Matematika

Szakmacsoporthoz tartozó szakmai kompetenciák fejlesztése

Gyakorló-feladatsor-szakmai számítás

Szakmai elmélet- Redmenta

Szociális kompetencia fejlesztése

Szövegértés, anyanyelvi kommunikáció, magyar nyelv és irodalom területen

Húsvét szófelhő

Tankocka húsvétra

Húvét témakör az elkészült szófelhő

Kapcsolódó képgaléria

  
  
© 2019 Tolna Vármegyei Szakképzési Centrum / Minden Jog Fenntartva