2. Fejlesztés – differenciálás centrum szintű munkacsoport
GINOP 6.2.3.-17-2017-00038 lemorzsolódás csökkentése a Szekszárdi Szakképzési Centrum tagintézményeiben - 2018/2019. és 2019/2020. tanévek
Szekszárdi SZC Vendéglátó Szakképző Iskolája
02. Fejlesztés-differenciálás centrum szintű munkacsoport
Zárótanulmány - A program keretein belül megvalósult kiemelt feladatok összefoglalója
A 2018/2019-es tanévben a program keretein belül kiválasztásra került 25 fő 9. osztályos tanuló. Később ezekkel a gyerekekkel elkezdődött a fejlesztő csoportok kialakítása. (A tanév végén 1 fő kikerült a programból.) A 2019/2020-as tanévben még 16 fő 9. osztályos tanulót vontunk be, így már 40 tanulóval zajlott a fejlesztő csoportok munkája.
A munkacsoport kiemelt feladata: Hiányzó alap- és kulcskompetenciákat pótló foglalkozások tartása. Ezek során -többek között- a szövegértés, a kommunikáció, valamint a matematikai kompetencia fejlesztése.
Ezen kívül még vállalt feladat volt 2-2 tananyag és módszertani fejlesztés elkészítése. Az elkészült fejlesztések témakörök szerint: Felkészítés a flambírozó versenyre, Felkészítés szakmai írásbeli vizsgára, Matematikai alapkompetencia fejlesztése, Az orosz nyelv alapjainak elsajátítása.
A fejlesztő csoportok megoszlása a fejlesztési terület alapján tagintézményi szinten a következőképpen alakult a 2018/2019-es tanévben, valamint 2019/2020-ban.:
- szövegértés, anyanyelvi kommunikáció, magyar nyelv és irodalom területen 4/4 csoport
- hiányzó alap- és kulcskompetenciákat pótló foglalkozás matematika területen 4/4 csoport
- idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése 6/5 csoport
- digitális kompetencia / informatika fejlesztése 2/4 csoport
- vállalkozói kompetencia - a problémamegoldás, a kritikus gondolkodás, az együttműködés és a vállalkozói szellem fejlesztése 1/1 csoport
- ágazathoz / szakmacsoporthoz kapcsolódó szakmai kompetenciák fejlesztése 7/7 csoport
- szociális kompetencia fejlesztése 1/1 csoport
- mozgáskultúra fejlesztése 1/1 csoport
Az összesítésből látszik, hogy az eltelt időszakban a csoportok száma kissé átrendeződött, de program elején a mérések eredménye alapján meghatározott fejlesztendő kompetenciák köre változatlan maradt.
A mentorok és mentoráltak kiválasztásával párhuzamosan zajlott a fejlesztő csoportok kialakítása is. A foglalkozások időpontjának megválasztása eleinte nehézségekbe ütközött, hiszen minden diáknak, illetve fejlesztő tanárnak sok órája volt. Az órarendek is eltérőek voltak. Ezen kívül a feladat is új volt mindenki számára. Az első tanévben 500, majd a következőben 480 fejlesztő órát tartottunk/tartunk meg. Mindez csak úgy volt megvalósítható, hogy a minimum heti 1 fejlesztő óra helyett 1-1 csoportot hetente több órában is fejlesztettek a kollégák.
A mentortanárok segítségén túl az adott terület szaktanárainak rábeszélésére is gyakran szükség volt ahhoz, hogy a diákok részt vegyenek a fejlesztő órákon. Ám a kezdeti nehézségek után lassan elindult az érdemi munka. A foglalkozások rendszere jól beépült a tanárok és a diákok életébe.
A csoportokba több gyereket választottunk. Volt olyan is, amelybe– a fejlesztés jellegéből adódóan-az összes tanulót besoroltuk. Ám a tényleges foglalkozások-3 csoport kivételével- kifejezetten kis létszámmal (3-5 fővel) zajlottak. Minden kolléga ügyelt arra is, hogy olyan tanulók is részt vehessenek a fejlesztő órákon, akik nem részesei a program kínálta előnyöknek, de fejlesztésre szorulnak.
Mindezekről szakmai dokumentáció készült. A csoportnaplók folyamatos vezetése mellett egyéni munkalapokon rögzítettük a megtartott foglalkozások idejét, témáját, valamint az aktuális létszámot.
A fejlesztőterem kialakítása után már egy jól felszerelt, nyugodt környezetben tarthattuk meg az órákat.
Mivel iskolai szinten is cél a lemorzsolódás csökkentése, ezért a fejlesztő kollégák vállalták a javítóvizsgára utasított tanulók vizsgára való felkészítését. Így 2018 augusztusában 2 korrepetáló csoportban 12 fővel, míg 2019 augusztusában 2 csoportban 8 fővel zajlottak a felkészülések. Sikeres javítóvizsgát tett, így felsőbb évfolyamba léphetett az első tanévben 6, majd a következőben 7 fő.
Úgy látjuk, hogy a programba bevont tanulóknál több téren is eredményeket értünk el. Gyakori, hogy a diák tanulmányi eredménye nem változik. (Náluk már ez is jelentős eredménynek számít, hiszen nem buknak meg.) Ám még számos -érdemjeggyel nem mérhető- eredményt is fel tudunk mutatni. Változott a magukról alkotott képük, a személyiségük pozitív irányba formálódott, jobban odafigyelnek mások véleményére, kommunikációjuk igényesebb lett, otthoni tanulásuk során már használnak új módszereket, pontosabbak, munkájukra igényesebbek lettek, munkatempójuk felgyorsult. Mindez tehát a befektetett munka hatékonyságát, eredményességét bizonyítja.
A digitális oktatás bevezetésével a google classroom, és Teams felületeken létrehoztunk fejlesztő-differenciáló kurzusokat. Így a fejlesztő csoportok munkája ott folytatódott. Ha szükséges, akkor akár a Discord felületen vagy Messengeren egy videókonferencia indítással is meg tudjuk tartani a fejlesztő órákat.
A programba bevont tanulók közül valószínűleg 2 tanuló nem folytathatja a következő tanévben a tanulmányait. Így szeptembertől – ha úgy alakul – várhatóan 38 fővel tudjuk a programot folytatni.
Szekszárd, 2020. április 22. Herczigné Márvány Beáta
Gyakorló feladatok:
Idegen nyelvi kompetenciák fejlesztése
Matematikai kompetencia fejlesztése
Szakmacsoporthoz tartozó szakmai kompetenciák fejlesztése
Gyakorló-feladatsor-szakmai számítás
Szociális kompetencia fejlesztése
Szövegértés, anyanyelvi kommunikáció, magyar nyelv és irodalom területen
Húvét témakör az elkészült szófelhő