Beszámoló
A matematikai alapkompetenciák megerősítése
A matematikai alapkompetenciák fejlesztése egyre fontosabb, egyre nagyobb teret igénylő feladatunk. Sajnos tanulóink igen nagy része a számfogalom kialakulásának fázisán sem jutott keresztül. A logika, az elvonatkoztatás, az alkalmazható tudás olyan szinten nincs birtokukban, hogy az is megkérdőjelezhető, az általános iskola 8 osztályát hogyan voltak képesek elvégezni. Ez azonnal kiderül az iskolába kerüléskor megíratott felmérőből. Tehát a fejlesztés létjogosultsága nem is vonható kétségbe. Eredményessége azonban nagyban függ az egész foglalkozássorozat mikéntjétől.
Úgy gondolom, általános iskolai tananyagbeli hiányosságokról lévén szó, tanítói minőségbe kell legelsőként átalakulni fejlesztő pedagógusként. A 20-as számkörben előforduló számolási bizonytalanságot először tapasztalva igencsak meglepődtem. De örömmel láttam a „megvilágosodást” a tanuló arcán, amikor az addig érthetetlennek gondolt probléma megoldhatóvá vált számára. Sajnos, igen gyakran tapasztalom ezt.
A heti egy órában azonban (amit erre a fejlesztésre szánhattunk) a 8 év anyagát pótolni lehetetlenség. A legalapvetőbb, főleg a szakma tanulásához szükséges tananyagrészekre azért jutott idő.
Nagy problémának érzem az órák időpontját. A tanulók magas heti óraszáma miatt a plusz órák csak 8 - 9. órába férnek be, amikor a gyerekek fáradtak. Terhelhetőségük egyébként is korlátozott, figyelmüket 45 percen keresztül fenntartani is komoly feladat, gyakran nem is sikerül.
Óriási gondot jelent a digitális oktatás bevezetése is. Nehéz a tanulókat meghatározott időben a gép vagy telefon elé ültetni, otthon sokkal több inger éri őket, így még inkább elkalandozik a figyelmük. Ennek ellenére továbbra is megpróbálom velük megértetni az alapvető műveleteket, és megpróbálom rávezetni őket a megoldásokra.
Az év végi felmérés, ha jelen körülmények között egzakt módon elkészíthető, fogja csak megmutatni, jelezni sikerességünket.
Elekesné Sipos Judit
Matematikai alapkompetencia fejlesztés Tanmenet
Tananyag-Módszertani fejlesztés-matematika